Balkanzendingsdag: Gehate straatpredikant put moed uit „troostpsalm” 121
Als straatpredikant krijgt ds. Stefan Ralevic in Servië soms met haat en tegenkanting te maken. Dan put hij moed uit Psalm 121, die meer „een troostpsalm dan een zendingspsalm” is, zo zei hij zaterdag op de Balkanzendingsdag in Kampen.
Zijn grootvader, de Servische predikant ds. Simo Ralevic (1940-2021), vroeg ds. K. Veldman, de oprichter en oud-voorzitter van Stichting Balkanzending, eens „wat de gerechtigheid die overvloediger is dan die der Schriftgeleerden en Farizeeën” is. Dat is de geschonken gerechtigheid van Christus, zo antwoordde ds. Veldman.
Uit de ontmoeting tussen ds. Veldman en ds. Ralevic kwam Stichting Balkanzending voort. Die werd opgericht om de Bijbelverspreiding en het evangelisatiewerk van ds. Ralevic uit Nis (Servië) te ondersteunen. Behalve aan dit zendingswerk (nu onder leiding van zijn broer ds. Cedo Ralevic) en lectuurwerk (door kleinzoon ds. Stefan Ralevic) biedt de Balkanzending hulp aan het Balkan Theological Seminary in Nis en het evangelisatiewerk van de Hongaarse hervormde predikant ds. L. (László) Harangozó uit Subotica in Servië.
Gerechtigheid
Zaterdag werd de jaarlijkse Balkanzendingsdag –na vier jaar weer in de aula van de Pieter Zandt Scholengemeenschap in Kampen– gehouden. In zijn openingsmeditatie naar aanleiding van Mattheüs 5:17-20 sprak ds. Veldman, hersteld hervormde emeritus predikant, over Gods gerechtigheid. „Dat is het vrije werk van de Heere Jezus Christus, de genade en vrede door Hem alleen. Die vindt plaats als een doemwaardig mens op rechtsgronden zalig wordt door het ontvangen van een ‘vreemde’ gerechtigheid, waartoe de mens geen kruimeltje bijdraagt, omdat de Zoon van God zowel een actieve als passieve gerechtigheid verwierf door volmaakt de wet te gehoorzamen en te vervullen.”
Zaad
Ds. B.J. van Boven, predikant van de gereformeerde gemeente te De Valk-Wekerom, mediteerde over de gelijkenis van het zaad uit Markus 4:26-29. „Deze gelijkenis gaat over het grote wonder van de groei van het gestrooide zaad, het zaad dat wordt gestrooid in zowel Nederland als de Balkanlanden. Het zaad strooien is de verkondiging van de volle raad Gods, de vrucht is het werk van de drie-enige God.”
De groei is verborgen, onder de grond. „De prediker weet zelf niet hoe. Het zaad dat sterft in de grond, slaat allereerst op de Heere Jezus, maar ook Zijn kinderen leren wat sterven is, want zij kunnen van zichzelf niet geloven en kunnen het niet aannemen”, zei ds. Van Boven.
Afsnijdend
Ds. A.A. Egas, predikant van de christelijke gereformeerde kerk in Damwoude, zei in zijn meditatie over Psalm 9:21b dat een afsnijdende, ontdekkende en eerlijke prediking zowel in Nederland als in de Balkanlanden nodig is. „Want ieder mens moet in plaats van op zichzelf te vertrouwen, zichzelf mishagen en verootmoedigen voor God, opdat ze de Mens Jezus Christus leert kennen als het Lam Dat de zonden der wereld wegneemt. Dan beseft de mens als Adamskind de Tweede Adam nodig te hebben.”
Zendeling
De hervormde emeritus predikant ds. B. van Leeuwen sprak ’s middags over 1 Johannes 4:14. Hij legde uit dat zending van God komt en dat Jezus Christus de Zendeling is. Hebreeën 2 spreekt namelijk over de Apostel, de Gezant. Het zendingsveld is „Gods kosmos”, de hele schepping en mensheid. Het zendingsdoel is de „acute redding van verloren zondaren”, aldus ds. Van Leeuwen.
Hij noemde de zending van Gods Zoon de „ultieme en maximale” uitdrukking van Gods liefde tot verloren mensen. Wie dit gelooft, doet volgens de reformator Maarten Luther een „blijde ruil” en God „smeekt als het ware deze ruil te doen”.
Troostpsalm
De toespraak van ds. Stefan Ralevic, predikant in Backa Palanka in Servië, werd vertaald door ds. Veldman. Die ging over Psalm 121. Als straatprediker ondervindt hij soms „haat en tegenkanting” en dan put hij „bemoediging en vertroosting” uit deze psalm. „Daarom moeten de ogen worden opgeheven naar de Heere, van Wie de hulp komen zal. Psalm 121 is een pelgrimslied, een bemoediging op de gevaarlijke reis en in de strijd die ontbrandt, omdat satan onderdanen verliest.”
Na het kinderverhaal door D.J. Koppelman besloot ds. A.J. Speksnijder, predikant van de hersteld hervormde gemeente in Maartensdijk, met een meditatie over het slot van het boek Handelingen.