Onderwijs & opvoedingOnderwijs

Baankans voor veel scholieren niet doorslaggevend bij studiekeuze: „Een studie kiezen die je leuk vindt, is belangrijk”

Scholieren houden veelal geen rekening met baankansen bij het maken van hun studiekeuze. Dat bleek dinsdag uit een studie van het Centraal Planbureau (CPB).

Methan Vonk
8 February 2024 14:23
Studenten houden bij het maken van hun studiekeuze meer rekening met hun passie dan met baankansen. beeld ANP, Robin Utrecht
Studenten houden bij het maken van hun studiekeuze meer rekening met hun passie dan met baankansen. beeld ANP, Robin Utrecht

Decaan Ard-Jan Kaan van de Gomarus Scholengemeenschap in Gorinchem herkent het verschijnsel. „Studenten kijken vaak slechts zijdelings naar het arbeidsmarktperspectief van een studie of helemaal niet.” Hij vertelt dat de school er alles aan doet om daar verandering in te brengen. Zo zijn er beroepenmarkten waarin de scholieren worden voorgelicht over baankansen in verschillende sectoren. Daarnaast zijn er verschillende bedrijfsbezoeken waarbij de leerlingen twee of drie bestemmingen kunnen kiezen. Dergelijke persoonlijke ervaringen zijn volgens Kaan heel bepalend voor een goede studiekeuze.

„Desondanks blijft het kiezen van een opleiding een hele lastige opgave voor leerlingen. Waar je bij wijze van spreken lang geleden zeven studierichtingen had, zijn er nu wel 700”, zegt Kaan.

Toch zijn er manieren om de vele opties iets overzichtelijker maken, stelt Jonneke Bolhaar, sectorhoofd Arbeid en Kennis bij het CPB. Ze werkte mee aan de studie naar keuzes van studenten en zegt dat een site als Studiekeuze123 veel inzicht geeft in de baanperspectieven van de vele studierichtingen.

Motivatie

Tegelijk is een studiekeuze meer dan kijken naar baanperspectief, zegt Laura Hendriksma, decaan op het vmbo van de Pieter Zandt scholengemeenschap. „Er is onder decanen een discussie over hoeveel nadruk je moet leggen op arbeidsmarktperspectief. Als een leerling puur voor het salaris en de baankansen een studie kiest, kan dit ten koste gaan van de motivatie voor een studie”, zegt Hendriksma. „Leerlingen moeten immers wel hun droom kunnen volgen. Hoe leuker ze een studie vinden, des te gemotiveerder ze zijn.”

Dat beaamt Henk van Grol, decaan op het Van Lodenstein College. „Bij het kiezen van een studie mag het arbeidsmarktperspectief nooit de hoofdreden zijn. Een studie kiezen waar je zin in hebt is belangrijk”, vindt de decaan. „Een leerling vroeg me ooit in welke sector veel werk is. Toen ik informatica antwoordde, ging hij er niet verder op in en had hij meteen die studie gekozen. Maar later kreeg hij wel een burn-out, omdat hij het niet naar zijn zin had en teveel op zijn tenen moest lopen.”

Toch wijst Van Grol studenten er wel op dat het onderwijs en de gezondheidszorg met grote tekorten kampen. Decaan Ard-Jan Kaan van de Gomarus Scholengemeenschap in Gorinchem hoopt ook dat studenten kiezen voor sectoren met personeelstekort. Zo noemt hij de technische sector. Door studenten in de onderbouw van de havo de optie aan te bieden drie theorie-uren in te ruilen voor drie technische uren, hoopt hij dat meer scholieren voor deze sector kiezen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer