Roermond meldt datalek bij jaaropgaven bijstandsuitkeringen
Door een menselijke fout is het Burger Service Nummer (BSN) van iemand terechtgekomen op de jaaropgaven van bijstandsuitkeringen van de gemeente Roermond die verstuurd zijn naar cliënten. Het gaat om het nummer van één persoon, aldus burgemeester en wethouders van Roermond in een brief aan de gemeenteraad.
Dat BSN-nummer kwam terecht op alle door de gemeente verstuurde jaaropgaves. Die werden op 29 januari verstuurd. Volgens het college stonden er verder geen gegevens van deze persoon op de jaaropgave, zodat het BSN niet direct aan de persoon te linken is.
De fout kwam aan het licht door een melding door een inwoner. De gemeente heeft daarop met de betreffende persoon contact opgenomen. Een ambtenaar van de gemeente heeft hem of haar maandag bezocht om excuses aan te bieden. Alle andere inwoners die een jaaropgave kregen is gevraagd deze te vernietigen. Ook zijn de jaaropgaves opnieuw verstuurd met ieders juiste BSN. Verder heeft de gemeente het datalek gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens. De gemeente wijst erop dat de benadeelde zelf ook een klacht kan indienen bij deze organisatie.
„We proberen door onze werkprocessen te verbeteren dit soort fouten zoveel mogelijk te voorkomen”, aldus de gemeente. „We gaan deze gebeurtenis en het bijbehorende werkproces dan ook goed onder de loep nemen en verbeterstappen doorvoeren.”