Scheiding van Fiat kost GM 1,5 miljard
Amerika’s grootste autoproducent, General Motors (GM), betaalt het Italiaanse Fiat 2 miljard dollar (1,55 miljard euro) om onder de verplichting uit te komen Fiat binnenkort geheel te moeten overnemen. Dat zijn beide bedrijven het afgelopen weekeinde overeengekomen.
GM-topman Richard Wagoner sprak van een „goed akkoord.” Zijn Italiaanse collega Sergio Marchionne meent dat de overeenkomst „voordelig is voor beide bedrijven.”
In 2000 kocht GM 20 procent van de Fiat-aandelen en begonnen de Amerikanen een aantal joint ventures met de Italiaanse autoproducent, vooral met de bedoeling om de Europese arm van het bedrijf (Opel, Vauxhall en Saab) uit de rode cijfers te halen.
GM verplichtte zich tevens om de rest van Fiat over te nemen als het Italiaanse bedrijf daarvoor zou opteren. Toen Fiat meer en meer verliezen noteerde, halveerde GM z’n belang in het Italiaanse bedrijf tot 10 procent. De optie om Fiat te moeten overnemen bleef echter overeind en zou vanaf dit jaar effectief worden. GM zag niet alleen op tegen de overname van het verlieslijdende Italiaanse bedrijf, maar ook tegen de miljardenschuld van Fiat.
Standard & Poors’ noemde Fiat al een „potentieel risico” voor General Motors en waardeerde GM’s obligaties net even boven de (laagste) junk-status. Nu dat zwaard van Damocles is verdwenen, kan GM iets vrijer ademhalen. Maar de deal gaat wel geld kosten. General Motors overweegt om of voor het laatste kwartaal van 2004 of voor het eerste kwartaal van dit jaar 840 miljoen dollar te reserveren voor het akkoord met Fiat. Voor 2005 zou dat ongeveer 30 procent zijn van de verwachte winst over het hele jaar.
Beide bedrijven beëindigen ook de meeste van hun samenwerkingsverbanden. GM verwerft wel 50 procent van de aandelen in een Poolse fabriek die dieselmotoren bouwt. Beide bedrijven blijven „op sommige terreinen” samenwerken, maar het was zondag nog niet duidelijk wat die toekomstige samenwerking precies behelst. Fiat krijgt door de overeenkomst met GM een broodnodige kapitaalinjectie.