De nieuwe Renault Espace: een stille en ruime gezinswagen
Wie de naam Espace hoort, denkt aan een ruimtelijke zevenzitter, een rasechte gezinswagen met tal van gebruiksmogelijkheden. Aan die basisvoorwaarden voldoet ook de zesde editie van het model, waarvan de eerste versie alweer veertig jaar geleden verscheen.
De nieuwe Espace van Renault is geen ruimtewagen meer, maar een uit de kluiten gewassen SUV. De auto is feitelijk een verlengde versie van de Austral, die louter als vijfzitter bestaat. Vergeleken met de vorige Espace is de nieuweling korter, lichter en veel zuiniger. Dat komt omdat er in het vooronder een bescheiden 3 cilinder 1,2 liter met turbo ligt die wordt bijgestaan door twee elektromotoren.
De benzinemotor levert 130 pk, maar het zogenaamde systeemvermogen bedraagt een keurige 200 pk. Dat betekent dat de Espace indien gewenst vlot kan presteren. Bovendien mag de auto een stevige aanhanger trekken.
De echte flexibiliteit zit in het interieur. De Espace is er als vijf- en als zevenzitter zonder prijsverschil. Nu moet wel gezegd worden dat de beenruimte op de achterste rij vooral voor kinderen bedoeld is, waarbij de passagiers op de tweede rij ook wat inschikkelijk moeten zijn.
Qua bagagevolume varieert de Espace van 250 liter achter zeven zitplaatsen tot 1818 liter met alles neergeklapt bij de vijfzitter. Daarnaast biedt de grote Renault ook tal van opbergvakken, obligate bekerhouders en USB-aansluitingen.
Wat rijgedrag en veerkarakteristiek betreft, maakt de Espace de verwachtingen waar. De auto is echt op gezinsgebruik afgestemd en neemt wegoneffenheden goed op. Maar ook met een wat meer sportieve rijstijl weet de auto goed raad. Opmerkelijk is ook de rust in het interieur, onder meer door het goed dempen van aandrijf- en afrolgeluiden. De Espace loopt gelukkig niet over van een ongepaste hoeveelheid ondefinieerbare piepjes. Het gaat immers om functionaliteit en ruimte.