Binnenland

„Taalzwakke peuter moet gestimuleerd”

Taalzwakke peuters die worden gestimuleerd om tussen hun 3e en 5e levensjaar al actief met taal bezig te zijn, hebben als ze naar de basisschool gaan minder taalachterstand.

ANP
11 February 2005 21:38Gewijzigd op 14 November 2020 02:13

Dat blijkt uit een landelijk project van kenniscentrum Sardes en het Expertisecentrum Nederlands.

Ruim 2500 peuterleidsters van meer dan 400 speelzalen volgden de afgelopen twee jaar een cursus waarin ze leerden peuters actiever te helpen hun taalvermogen te ontwikkelen. Het project werd geïnitieerd nadat de basisscholen een structurele teruggang van de beheersing van de Nederlandse taal hadden gesignaleerd bij nieuwe leerlingen.

Kenniscentrum Sardes ontwikkelde vervolgens in samenwerking met het Expertisecentrum Nederlands een methodiek om dit probleem aan te pakken. „Van oudsher bestaat het idee dat de leidster veel tegen de kinderen moet praten”, legt zegsman K. Broekhof van Sardes uit.

Het is echter veel belangrijker de kinderen zelf aan het woord te laten. „Je moet ze ertoe aanzetten zelf op zoek te gaan naar woorden. Door ze daarin te stimuleren, gaan ze ook veel actiever luisteren naar andere gesprekken.” Taalzwakke kinderen die op de peuterspeelzaal op deze manier actief zijn begeleid, gaan met minder achterstand naar de basisschool.

Het project wordt volgende maand afgesloten. Het is de vraag of het een vervolg krijgt. Minister Van der Hoeven van Onderwijs heeft aangegeven het onderwerp, ondanks het succes van het project, vooralsnog geen prioriteit te willen geven.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer