Banken verruimen openingstijden
ABN AMRO en SNS Bank verruimen hun openingstijden. In circa 100 van de 580 filialen van ABN AMRO zullen op koopavonden en zaterdag overdag delen van de bank toegankelijk zijn. Datzelfde geldt voor de bijna 200 kantoren van SNS Bank.
Volgens woordvoerders van de concerns willen de banken inspelen op behoeften van klanten aan meer dienstverlening.
Ook Fortis heeft plannen om de bankkantoren langer open te houden. „Dat gaan we zeker doen. We kijken alleen nog naar de manier waarop”, aldus een woordvoerster.
De verruiming van de openingstijden bij ABN AMRO en SNS Bank gaat 1 april in. De woordvoerder van ABN AMRO zei dat het betalingsverkeer via internet weliswaar een hoge vlucht heeft genomen, maar dat er vraag blijft naar persoonlijk contact. Voor de operatie komen bij de bank geleidelijk 150 tot 200 nieuwe medewerkers. SNS Bank houdt het bij het bestaande personeelsbestand.
Postbank heeft al ruime openingstijden voor zijn filialen. Ruim 500 filialen van de bank zijn ondergebracht in winkels. Deze vestigingen volgen de openingstijden van de winkels en zijn dus ook op zaterdagen en koopavonden bemand. De overige filialen zitten in postkantoren, die eveneens ruimere openingstijden hebben dan de meeste filialen van concurrerende banken nu.
Rabobank beweert dat het bij de lokale kantoren al jaren de gewoonte is dat openingstijden nauw aansluiten bij de behoeften van de klanten. „We hebben 1300 banken, die hierin alle een zelfstandig beleid voeren”, zei een voorlichter. Hoeveel kantoren op koopavond en op zaterdag open zijn, kon hij niet zeggen.
Bij ABN AMRO zijn bij tal van reorganisaties de afgelopen jaren duizenden mensen ontslagen en is fors gesneden in de dienstverlening. „We gaan meer met internet, callcentra en via de telefoon doen en minder op kantoor”, was het idee van topman Rijkman Groenink toentertijd. Over de aan de ommekeer verbonden kosten wil de ABN AMRO-woordvoerder niets zeggen. „Dat hebben we zo afgesproken.”
Jan Peter Schmittmann van de directie van ABN AMRO zegt dat de verbetering van de dienstverlening bedoeld is om de bank meer als huisbankier te profileren. „We willen huisbankier zijn voor al onze klanten. En dat betekent dat we een op de klant afgestemde dienstverlening hebben”, zei Schmittmann.