Economie

Slenteren door een grote showroom

Tien dagen lang staat Amsterdam in het teken van auto’s. Een half miljoen mensen brengen vanaf donderdag een bezoek aan de grootste showroom van Nederland. Een autoshow van uitersten.

10 February 2005 09:52Gewijzigd op 14 November 2020 02:13
AMSTERDAM – Het RAI complex in Amsterdam is vanaf donderdag tien dagen lang de grootste autoshowroom van Nederland. Zestig automerken presenteren zich aan het publiek. Op de foto een Burton. De oer Hollandse sportwagen is gebouwd op het onderstel van ee
AMSTERDAM – Het RAI complex in Amsterdam is vanaf donderdag tien dagen lang de grootste autoshowroom van Nederland. Zestig automerken presenteren zich aan het publiek. Op de foto een Burton. De oer Hollandse sportwagen is gebouwd op het onderstel van ee

Zestig automerken staan te glimmen op de beursvloer van de AutoRAI. De grootste concurrenten even broederlijk onder één dak. De variatie is groot. Extravagante sportwagens, miljoenenvretende limo’s, benzineslurpende terreinwagens. Maar ook alleszins acceptabele stadsautootjes, vriendelijk geprijsde middenklassers en innovatief gebouwde brandstofcel-vierwielers.

Het leukste autootje is ongetwijfeld de nieuwe Peugeot 1007, het compacte stadskarretje met twee elektrische Sesam-open-u-schuifdeuren. Makkelijk bij het inparkeren. Een rukje aan de deurkruk, en het portier schuift automatisch open. Of dicht. „Een nieuw autoconcept”, zeggen de Fransen over hun ”duizendzeven”. „Wij verwachten er dit jaar 3000 tot 3500 te verkopen”, aldus pr-medewerkster Magda Oltmans.

Een primeur op de AutoRAI is de aanwezigheid van Burton. De oer-Hollandse sportwagen, gebouwd op het onderstel van een Citroën 2CV, de Lelijke Eend, werd tijdens de vorige editie nog geweigerd. „We hebben twee jaar geleden tevergeefs gevraagd om op de RAI te mogen staan. In welke vorm dan ook, al was het maar als plantenbak”, vertelt directeur Iwan Göbel van Burton.

Dit jaar kon de autotentoonstelling niet om het merk heen. Zeker niet nadat Göbel vorig jaar de onderscheiding ”100 procent ondernemer” in de wacht sleepte. Van de bijbehorende prijs van 100.000 euro steekt Burton 80.000 euro in een hoekje RAI. Op de beursvloer staat onder andere de Classic Cabrio.

Oer-Hollands is ook de DAF-club. In de stand staat een fraai gerestaureerde DAF 55 Siluro, niet zonder reden bijgenaamd de Torpedo. „Deze DAF wordt voor het eerst sinds 37 jaar tentoongesteld”, vertelt de DAF-clubwoordvoerder. „De eerste keer was in 1968 op de Autosalon van Genève.” Het prototype met zijn nog altijd futuristische uiterlijk raakte in de vergetelheid, nadat het succes van de 55-coupé tot ongekende hoogte steeg.

Wereldprimeurs heeft de AutoRAI vrijwel nooit te melden. Daarvoor is Amsterdam eenvoudigweg te onbeduidend en de Nederlandse markt te klein. Bovendien staat de Autosalon van Genève voor de deur. Tot overmaat van ramp is de enige wereldprimeur van de RAI dit jaar ook nog eens vroegtijdig uitgelekt. De ingrijpend vernieuwde Renault Laguna Phase II ligt al even op straat. Met de vernieuwde Laguna doet Renault een nieuwe aanval op de top van het middensegment.

De nieuwe Mazda5 is voor het eerst in Nederland te zien. „De eerste midi-MPV met zes losse stoelen en twee schuifdeuren”, vertelt Jur Raatjes niet zonder trots. De verwachtingen van de Japanners zijn hooggespannen. Mazda verwacht een stevige plek in het midi-segment te veroveren. En als het even kan ten koste van Zafira, Touran, Scénic en Verso.

Iets verderop in dezelfde hal verrast Opel de bezoeker op een Astra Gran Turismo Compact met panoramische voorruit. Achter het stuur heeft de automobilist het gevoel in de openlucht te zitten. Leuk, in de regen toch droog achter het stuur. De Duitsers bouwen de glasplaat voor dik 1500 euro in het plafond in. Midden op de stand staat een 240 pk sterke Astra High Perfomance Concept. Volgens kenners een nieuwe Golf GTI-killer.

Pal daar tegenover showt Citroën zijn onlangs geïntroduceerde C4. De nieuweling vervangt de inmiddels wat uitgebluste Xsara. Citroën gooit dit nieuwe wapen in de strijd om vooral de Franse concurrenten -de Megane en de 307- het leven zuur te maken. Ook de Focus mag zijn borst nat maken.

Daewoo is verdwenen. Chevrolet presenteert zich voor het eerst met zijn nieuwe naam aan het grote publiek. „We zijn de hele week onze naam aan het overschilderen geweest”, grapt pr-medewerker Pieter Stokman. Op de RAI maken de Kalos driedeurs, de Nubira Station Wagon en de vernieuwde Matiz hun debuut. „De Kalos is goed ontvangen.”

Maar er is meer. Daihatsu showt met de Sirion 2 een nieuw, stoer paradepaardje. Volkswagen presenteert een primeur met de Golf in een maatje groter. Het tweelingbroertje luistert naar de naam Golf Plus. BMW heeft zijn bolides ingeblikt in vijf autoboxen, verdeeld over de beursvloer. Scheelt behoorlijk wat vierkante meters.

Ford laat alleen auto’s in staalblauw en grijs zien. Fraai gezicht die drie-, vier- en vijfdeurs Focus. Daarmee ligt de nadruk op de modellen. Suzuki is terug in de race met de nieuwe Swift. Groter en sterker. Grote afwezige is dit jaar Fiat. En in de kielzog van het Italiaanse merk ontbreken ook Alfa Romeo en Lancia. Samen uit, samen thuis.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer