De reviewfuik
Het is net een fuik waar je in trapt. Wanneer je auto een beurt bij de garage heeft gehad of als je een accommodatie hebt geboekt, kun je erop wachten. Een paar uur, soms zelfs een paar minuten later, komt er een bericht je mailbox binnen: „Beste cliënt, was de dienstverlening naar wens?”
Ze irriteren me mateloos, zulke vragen. Hoewel de afzender ze vast bedoelt om zijn service te verbeteren. Of toch niet?
Ik begin steeds meer te twijfelen aan de goede bedoelingen van dergelijke verzoeken. Wil een bedrijf echt horen dat er nog haren in het doucheputje zaten en dat de receptionist bij de garage erg onvriendelijk was? En doet zo’n onderneming daar dan ook echt iets mee? Of zit hij alleen maar te vissen naar complimentjes om nieuwe klanten te kunnen trekken?
Dat lijkt in ieder geval zo als ik de mail lees die ik ontvang, nadat ik een cadeautje heb besteld bij een webshop. „Bent u tevreden met onze service?” wordt er gevraagd. Nou, nee. Ik heb wel wat aan te merken op de communicatie tussen het bedrijf en mij. Maar plek om mijn feedback te noteren is er niet.
Even later wil ik toch eens weten wat er was gebeurd als ik de servicevraag met „Ja” had beantwoord. Dus probeer ik dat uit. En hoppa, ik krijg direct een nieuwe mail in mijn inbox met de vraag of ik op de site een review wil achterlaten. De valsspelers!
Nu moet ik wel wat opbiechten… Ook RDMagazine vroeg enkele weken geleden lezers om feedback te sturen. We bestaan als blad inmiddels vijf jaar en dat leek ons reden om eens naar de waardering van ons tijdschrift te vragen. Maar die mocht echt positief én negatief zijn.
De ene na de andere lezer mailde dat hij/zij blij was dat het RD een magazine uitbrengt. Mensen lieten weten dat ze het elke zaterdag, met een kop koffie en een croissant van a tot z bestudeerden. Precies het beeld dat we bij de totstandkoming in ons hoofd hadden.
En ja, misschien leek het erop dat we naar complimentjes visten –en die vonden we ook leuk om te lezen– maar de meer kritische reacties, die eveneens binnenkwamen, waren ook van harte welkom. Reken maar dat we ermee aan de slag gaan om RDMagazine nóg mooier te maken.