Amersfoorter oordeelt morgen ook over betaald parkeren in hele stad
Inwoners van de gemeente Amersfoort gaan morgen niet alleen naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen, ze kunnen ook aangeven hoe ze denken over het lokale parkeerbeleid.
Vind je dit nieuwe parkeerbeleid een goed idee voor de stad? Dat is de vraag van het referendum dat gelijktijdig met de landelijke verkiezingen in Amersfoort wordt gehouden.
Als het aan burgemeester en wethouders ligt, is op termijn, in stappen, in de hele gemeente Amersfoort alleen parkeren op straat mogelijk voor wie daarvoor betaalt of een vergunning heeft. Ook in de dorpen Hoogland en Hooglanderveen en op de bedrijventerreinen. „Amersfoort groeit, er komen naar verwachting 10.000 woningen bij. Daarvoor is plek nodig. Om de stad groen, leefbaar en gezond te houden wil de gemeente anders omgaan met parkeren”, aldus het college.
In heel Amersfoort worden, zo is de bedoeling, zogeheten ‘parkeerhubs’ aangelegd, overstappunten voor onder meer auto’s, openbaar vervoer en fietsen. Als dat gelukt is, kan de gemeente de vergunning per huishouden tot één auto in de directe omgeving beperken. Een volgende auto kan zo nodig op afstand geparkeerd worden. Bij nieuwbouwwijken dichtbij een station komt minder parkeerruimte op straat. De gemeente wil de uitwerking van dit nieuwe parkeerbeleid per wijk bespreken.
Verzet
Bij de introductie van zijn plannen sprak wethouder Tyas Bijlholt (verkeer, D66) van „een eerlijker systeem”. „Degene die zijn eigen auto op straat in de schaarse ruimte parkeert gaat daar ook voor betalen. Hiermee stimuleren we autobezitters te kiezen voor andere (meer duurzame) vervoersmiddelen en de afweging te maken of die tweede of derde auto nu wel echt nodig is.” Ga vaker met de fiets, te voet of met openbaar vervoer, is de oproep van Bijlholt.
Het voornemen van het college riep afgelopen voorjaar direct veel verzet op. Ondernemers vrezen omzetverlies en weerstand bij hun klanten. Tegenstanders vinden dat het plan niet doorgevoerd zou moeten worden in wijken waar weinig parkeerproblemen zijn en ook geen gebrek aan groen en speelplekken bestaat. Bovendien raakt het parkeerbeleid vooral mensen in de arbeiderswijken, zo stelde een bewoner op een inspraakbijeenkomst. „Juist zij parkeren op straat. Mensen met een hoog inkomen en een groot huis met eigen oprit hebben er geen last van.”
Voorstanders zijn blij met minder parkeeroverlast, meer groen in de straat, veiligere straten waar kinderen kunnen spelen en minder milieuvervuiling. Zeker in wijken waar nu veel parkeeroverlast is, rondom de binnenstad, krijgt Bijlhout bijval.
In korte tijd hadden tegenstanders de benodigde handtekeningen voor een referendum bijeen. Ze haalden 6823 geldige handtekeningen van stemgerechtigden op, 676 meer dan vereist.Amersfoort werkt met een raadgevend referendum. Dat betekent dat de uitkomst niet bindend is, maar een advies aan de gemeenteraad vormt. Het referendum is geldig als ten minste 25 procent van alle opgeroepen kiezers ‘nee’ heeft gestemd. Verder wordt de uitslag bepaald door de meerderheid van de uitgebrachte stemmen. Er zijn ongeveer 125.500 stemgerechtigde kiezers in Amersfoort.