Op kerkwebsite zijn authentieke beelden „heel belangrijk”
David van Diepen leidt zaterdag in Barneveld, op een „inspiratiedag” over kerk en communicatie, een workshop over websites van kerken. Die kunnen, vindt hij, vaak een stuk toegankelijker.
Onder de titel ”Geloof in Communicatie” organiseert De Zalige Zalm, een bureau voor geloofscommunicatie, samen met webbouwer Webheld en met Bureau Intermonde „een inspiratiedag voor iedereen die binnen kerken en christelijke organisaties een communicatietaak heeft”. Plaats van handeling: de Barneveldse Emmaüskerk.
Hoofdspreker is ds. Casper van Dorp, programmamaker en producent bij Nachtzon Media. Na zijn voordracht volgen zaterdag praktische en verdiepende workshops, waaronder een gegeven door David van Diepen (38). Hij is eigenaar van het bedrijf Webheld, gespecialiseerd in het bouwen van websites voor kerken.
Waar moet een kerkelijke gemeente die een website wil bouwen of verbeteren, vooral om denken?
„Een geloofsgemeenschap die dat wil, moet vóór alles het doel van die website helder voor ogen hebben. Wie wil je ermee bedienen? En wat wil je dat deze bezoekers gaan doen? Zo’n website moet, lijkt mij, uitnodigend zijn en het voor nieuwe bezoekers makkelijk maken om in contact te komen met die gemeenschap.”
Veel kerken gebruiken hun website ook om de eigen leden van allerlei informatie te voorzien.
„Ja. Toch moet je je als geloofsgemeenschap afvragen of je voor het informeren van de eigen leden en voor de onderlinge communicatie wel een website moet inrichten. Daar heb je namelijk ook andere middelen voor, zoals apps, een kerkblad, nieuwsbrieven of Dropbox.
Natuurlijk is het informeren van eigen leden belangrijk, maar de eerste aanblik en de uitstraling van de website zou zo moeten zijn dat hij nieuwsgierige buitenstaanders aanspreekt en hen snel informeert over de vraag of jouw gemeente hen iets te bieden heeft. Dat kunnen toeristen zijn, of mensen die pas verhuisd zijn en zich op hun nieuwe woonomgeving oriënteren, of mensen die op latere leeftijd opnieuw op zoek gaan naar zingeving.”
Hoe kunnen kerken zich met goed resultaat op die groep richten?
„Daarbij is de aankleding van je site heel belangrijk. Gebruik toegankelijke taal en informatief beeldmateriaal. Moderne mensen zijn visueel ingesteld. Zet er geen stockfoto’s op, maar authentieke beelden. Waardoor mensen er mogelijk zin in krijgen om tot deze gemeenschap te gaan behoren en gaan denken: daar zie ik mezelf wel tussen staan.
Op veel sites staat veel te veel tekst. Ellenlange verhalen over de geschiedenis van de gemeente bijvoorbeeld. Dat leidt mensen maar af van de kern, en maakt dat ze hun zoektocht naar een passende kerkelijke gemeente misschien al vlug opgeven.”
Op sommige websites van kerken moet je hard zoeken om te ontdekken tot welke kerkelijke denominatie de betreffende gemeente eigenlijk behoort.
„Dat is inderdaad niet sterk. Een bezoeker moet meteen zien of hij bij deze geloofsgemeenschap op de juiste plek is. Hij moet ook vlot antwoord krijgen op de vraag: Wat kan ik in deze gemeente doen? En hij moet snel zien wie hij kan benaderen voor een eerste contact. Vermeld op de site duidelijke contactgegevens. Ouderen hebben vaak een voorkeur voor bellen, jongeren sturen gewoonlijk liever een mailtje of appje.”
Strijdt het vermelden van namen en contactgegevens niet met de tegenwoordige privacywetgeving?
„Nee, dat is een misverstand. Wie op een site contactgegevens van iemand plaatst, moet natuurlijk wel de instemming van die persoon hebben. Maar dat zal gewoonlijk voor een leidinggevende in een kerkelijke gemeente geen probleem zijn. Hij of zij wíl, neem ik aan, aanspreekpunt zijn.
Veel van mijn klanten zijn rooms-katholieke kerken. Daar is het al helemaal belangrijk dat de pastoor snel bereikbaar is, bijvoorbeeld bij sterfgevallen of andere spoedsituaties.
Overigens kan het bezig zijn met het maken van een aantrekkelijke website voor een geloofsgemeenschap ook best een confronterende bezigheid zijn. Want klopt datgene wat je wilt uitstralen ook met wat je als gemeente of parochie werkelijk te bieden hebt? Welke activiteiten héb je eigenlijk in jouw kerk? En als je op je site enthousiasme wilt uitstralen, ben je dan eigenlijk zélf wel enthousiast over jouw gemeente?”