Injectie Rijk van zes miljoen voor Zeeuws streekvervoer op maat
De Zeeuwse gedeputeerde van Mobiliteit Harry van der Maas (SGP) verliet maandagavond als een tevreden man een conferentie in Amersfoort over bereikbaarheid. Daar werd bekend dat het Rijk zes miljoen euro steekt in de komst van een nieuw, vraaggestuurd openbaar vervoersysteem in Zeeland.
Die toezegging is volgens Van der Maas goed nieuws voor de provincie. „Deze rijksbijdrage zal onder meer worden benut om een digitale infrastructuur op te tuigen voor ons nieuwe vervoersysteem. Via dit digitale platform kunnen reizigers straks met behulp van reisapps hun reis vlot plannen, boeken en betalen. Daarnaast kan de financiële impuls ons helpen om hen mee te nemen in het veranderingsproces op weg naar het nieuwe vervoersysteem. Want voor veel mensen zal het best wennen zijn.”
In het dunbevolkte en uitgestrekte Zeeland is het huidige openbaar vervoer (OV) nauwelijks meer rendabel, waardoor de bereikbaarheid van dorpen en buurtschappen en de leefbaarheid onder druk staan. Komend jaar gaat Zeeland als eerste provincie van start met een nieuwe vorm van publiek vervoer. Dorpen en wijken worden zeven dagen per week en tot elf uur ’s avonds beter bereikbaar met zogeheten vraaggestuurd openbaar vervoer.
Naast de vaste routes van bus, boot en trein wordt in Zeeland ingezet op fijnmazig, flexibel vervoer zoals de flextaxi, deelfietsen, deelauto’s en carpoolinitiatieven. En dat tegen ongewijzigd OV-tarief, verzekert gedeputeerde Van der Maas. Verschil met het ‘gewone’ OV is dat je je rit van tevoren moet reserveren via de reisapp of door te bellen naar de mobiliteitscentrale.
Het uiteindelijke doel is een betere bereikbaarheid van het platteland voor de reiziger, vooral ook in de avond. „Ik ben ervan overtuigd dat dat gaat lukken”, zegt Van der Maas.
Hij benadrukt dat het vervoer op maat naast het huidige zal bestaan. „Een beperkt aantal buslijnen met vaste routes blijft bestaan, dat is cruciaal.”
Petitie
Onlangs boden bezorgde Zeeuwse buschauffeurs Van der Maas een petitie aan. Zij vrezen voor hun baan. „We zullen straks eerder meer dan minder chauffeurs nodig hebben, hoewel er minder chauffeurs nodig zullen zijn op de grote lijnbussen. Maar de werkgelegenheid in het publieke vervoer zal zeker niet afnemen.”
Minister Harbers en staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat komen met het steunpakket van zes miljoen, omdat volgens hen het Zeeuwse publieke vervoersysteem een voorbeeld kan zijn voor andere regio’s. „Ik hoop dat de ervaringen die in Zeeland worden opgedaan ook voor slimme oplossingen in heel Nederland kunnen zorgen”, aldus de staatsseccretaris.