‘Koppensnellen’ met Van Dieren uit IJsselmuiden
Werken met zwaar materieel en grote machines is bij H. van Dieren hei- en waterwerken uit IJsselmuiden de gewoonste zaak van de wereld. „Je moet er gevoel voor hebben.”
Een onderdeel van de heiwerkzaamheden is het koppensnellen. Bij sommige mensen zal dat woord een luguber beeld oproepen. Zo niet in de bouw, daar is het een veelgebruikte vakterm. De betekenis: om een verbinding tussen de fundering en de palen te vormen, moeten de koppen van de palen worden verwijderd, zodat de stekken bloot komen te liggen. Die kunnen dan vervolgens worden opgenomen in de funderingsbalk.
Zijn er genoeg mensen te krijgen voor het werk? „Met name de laatste jaren is het lastiger om geschikt personeel aan te trekken”, geeft Alex van Dieren aan. Samen met zijn broer Harry voert hij de directie van het bedrijf. „Onze mensen moeten gevoel hebben voor het werken met grote machines. Stel je voor: met een kraan til je soms palen de lucht in die 26 meter lang zijn. Dat moet je wel kunnen overzien. En je moet daar rustig onder blijven.”
Nieuwe werknemers worden goed begeleid. „Er wordt altijd geprobeerd ze een gedegen instructie te geven. Ook krijgen ze de kans om een opleiding te volgen, zoals een cursus waarin je leert om onze machines te besturen.”
Het is volgens de directieleden nodig dat de mensen van H. van Dieren voortdurend alert zijn, secuur werken én gevoel hebben voor veilig werken.
Arbeidsmarkt
Volgens Alex zorgt de krapte op de arbeidsmarkt niet voor grote problemen. „We zoeken jongere, maar ook oudere werknemers. Het is leuk om daarin een mix te hebben. Dat doet de dynamiek goed. Momenteel is het soms lastig om de juiste medewerkers te krijgen en te behouden. Maar gelukkig hoeven we geen opdrachten te weigeren omdat we er de mensen niet voor hebben.”
Nogal wat werknemers van H. van Dieren werken al lang bij het bedrijf. „Dat zegt natuurlijk wel iets. We proberen een goede werkgever te zijn.”
H. van Dieren werkt in heel Nederland. Alex: „Laatst stonden we in de Eemshaven. De week erna in Middelburg. Verder hoeven we vaak niet te gaan, omdat er vanuit het buitenland weinig opdrachten komen. Voor de jongens zou het ook minder prettig zijn als ze grote afstanden zouden moeten afleggen.”
H. van Dieren hei- én waterwerken. Wat wordt met dat laatste bedoeld? Harry geeft aan dat het daarbij gaat om funderingswerkzaamheden aan of in het water. „Daar is een andere aanpak nodig.”
Stikstof
In de bouw zijn er nogal wat moeilijkheden. Zo worden er door onder meer de stikstofproblematiek aanzienlijk minder woningen opgeleverd. Heeft H. van Dieren hier last van?
Harry geeft aan dat het bedrijf het zeker merkt. „De bouw van nieuwe huizen is echt ingezakt en dat is erg jammer. Gelukkig blijft er voldoende werk. Zo komen er nogal wat bedrijfshallen bij. Het is weliswaar rustiger dan in vorige jaren, maar dat veroorzaakt gelukkig geen problemen. We kunnen onze mensen aan het werk houden.”
Wat de transportpoot betreft, zegt hij dat de vrachtwagens van H. van Dieren vooral voor de eigen klussen rijden. „Daarnaast doen we werk voor derden en dat blijft gelukkig redelijk op peil.”
De twee directieleden zijn daarom over het algemeen positief gestemd. Alex: „We kijken vooruit en blijven continu in ontwikkeling. Sinds een aantal jaren beschikken we over een 50-tons hijskraan, geschikt voor zwaardere klussen. En laatst hebben we een elektrische heistelling aangeschaft, de eerste in Nederland. Iets waarin we dus vooroplopen. Niet dat dat ons doel is. Maar we willen onze klanten optimaal van dienst zijn. Op deze manier dragen we ook bij aan het terugdringen van de stikstofuitstoot.”
Zowel naar het eigen personeel als naar de klanten wil het bedrijf iets uitstralen van de christelijke wortels. Soms zijn er afnemers bij wie de identiteit van H. van Dieren vragen oproept, bijvoorbeeld als het gaat om het handhaven van de zondagsrust.
Volgens Harry levert dat echter bijna nooit problemen op. „Er zijn klanten die ons vragen om op zondag taken uit te voeren. Dat doen we niet, maar we bieden wel alternatieven. Zo zijn we bereid om op andere dagen extra ploegen in te schakelen. Op die manier vinden we vrijwel altijd een oplossing.”