Economie

Winststijging voor ABN AMRO

ABN AMRO heeft vorig jaar een forse winststijging geboekt. De nettowinst inclusief eenmalige baten steeg in 2004 met 30 procent tot 4,1 miljard euro. Het concern gaat zich in de toekomst meer richten op middelgrote klanten.

Redactie economie
7 February 2005 11:15Gewijzigd op 14 November 2020 02:12

Dat bleek maandagmorgen tijdens de presentatie van de jaarcijfers. De winst over 2004 lag hoger dan de verwachting van analisten. Ook overtrof ABN AMRO de eigen doelstelling van een nettowinstgroei over 2004 van ten minste 10 procent.

Zonder eenmalige opbrengsten steeg de winst met 17,3 procent naar 3,7 miljard. De verkoop van Bank of Asia en LeasePlan Corporation leverden ABN AMRO respectievelijk 213 miljoen en 844 miljoen euro op.

Bestuursvoorzitter Groenink toonde zich maandagmorgen tevreden. „Wij hebben een bijzonder goed resultaat behaald in 2004, ondanks het wisselende beeld van de ontwikkelingen in de markten waarop wij actief zijn.”

Volgens de topman was de economische groei krachtig in de Verenigde Staten, Brazilië en Azië. Europa, en vooral Nederland, lieten een tegenvallend herstel zien. „Het herstel blijft zwak.” Groenink verwacht vooral uit te breiden in het middenwesten van de Verenigde Staten, India en China.

De opbrengsten uit het hypotheekbedrijf in de Verenigde Staten vielen sterker terug dan verwacht. Hierdoor daalden de rente-inkomsten van de bank met 0,6 procent. De zwakke dollar versterkte deze daling. De inkomsten uit andere activiteiten wisten de schade beperkt te houden. De totale baten over 2004 kwamen uit op 19,8 miljard euro, inclusief de eenmalige baten.

De bedrijfslasten stegen met 1,1 procent tot 12,7 miljard euro. Verder legde het concern 790 miljoen euro opzij voor een nieuwe reorganisatie, die het bedrijf eind vorig jaar bekendmaakte. De maatregel om jaarlijks 170 miljoen euro te besparen zal 1350 arbeidsplaatsen kosten. Hiervoor komen 250 nieuwe arbeidsplaatsen terug.

De nieuwe CAO, waarover de bank recent een principeakkoord bereikte, kostte ABN AMRO in 2004 177 miljoen euro. In totaal bedroegen de lasten 13,7 miljard euro.

ABN AMRO stortte in 2004 minder geld in de voorziening voor slechte leningen, de zogenaamde stroppenpot. Vooral zakelijke klanten zijn beter in staat aan hun verplichtingen te voldoen. Overigens was de toevoeging in het vierde kwartaal wel hoger dan in hetzelfde kwartaal van 2003.

Het bankconcern maakte vanmorgen eveneens bekend zich te gaan richten op middelgrote klanten. Groenink: „We zijn uitermate goed gepositioneerd om het middensegment te bedienen. Klanten wensen lokaal contact, maar internationale producten. Die combinatie kunnen wij bieden.”

De bestuursvoorzitter benadrukte dat deze koerswijziging niet betekent dat andere klanten nu moeten verdwijnen. „Kleine klanten hebben we nodig voor nieuwe aanwas en grote zakelijke klanten dwingen ons tot innovatie.” Ter ondersteuning van deze koerswijziging komt ABN AMRO met de nieuwe slogan ”Making more possible”.

ABN AMRO is er in een periode van vier jaar niet in geslaagd om tot de topvijf van soortgelijke banken te behoren. Dit kwam doordat de bank „met grotere uitdagingen geconfronteerd werd dan voorzien.” Verder heeft ABN AMRO de effecten van het reorganisatieprogramma onderschat en is het concern „te ambitieus” geweest.

De bank handhaaft de ambitie, maar voegt een nieuwe doelstelling toe. Voor de komende vier jaar kijkt het concern naar het rendement op het eigen vermogen. Hoe hoog dit percentage moet zijn, wilde Groenink vanmorgen nog niet zeggen. De bekendmaking daarvan zal later dit jaar plaatshebben.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer