Economie

Certificering binnenvaartschepen in de knel door schorsing grootste keuringsbureau

In de binnenvaart worden problemen verwacht na de schorsing van het grootste bureau dat keuringen en inspecties van schepen uitvoert. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) neemt maatregelen om de hinder zoveel mogelijk te beperken.

Redactie economie
8 November 2023 11:31
beeld RD, Henk Visscher
beeld RD, Henk Visscher

Het Nederlands Bureau Keuringen Binnenvaart (NBKB) is door de Raad van Accreditatie geschorst voor een halfjaar. In totaal 7940 binnenvaartschepen worden door het bedrijf uit Rotterdam gekeurd. Het gaat om alle soorten schepen in de binnenvaart, van sleper tot passagiersschip.

„De reden van deze schorsing vloeit voort uit gebreken in de borging van de onpartijdigheid en gebreken in de bedrijfsuitoefening”, schreef demissionair minister Mark Harbers (Waterstaat) dinsdag aan de Tweede Kamer. Volgens hem heeft het NBKB meermaals de kans gehad de problemen op te lossen.

Als het NBKB er niet in slaagt de problemen binnen zes maanden op te lossen verliest het bedrijf de accreditatie, aldus de bewindsman. Schepen waarvan de keuring door het NBKB al wel was afgerond, krijgen wel hun certificaat.

Het NBKB verricht naar eigen zeggen met zijn inspecteurs jaarlijks zo’n 1500 certificeringen. Andere keuringsinstanties hebben volgens minister Harbers onvoldoende capaciteit om dat op te vangen. De Inspectie Leefomgeving en Transport gaat kijken of in bijzondere gevallen het certificaat van schepen met zes maanden kan worden verlengd.

Serieus probleem

Volgens Leendert Korvink, beleidsadviseur bij brancheorganisatie Koninklijke Binnenvaart Nederland, is de schorsing van het KBKB een serieus probleem voor de sector. Schepen moeten gecertificeerd zijn, anders mogen ze niet varen. Volgens Korvink gelden de certificaten voor de meeste vrachtschepen zeven jaar. Voor sommige schepen, waaronder tankers en passagiersschepen, is dat vijf jaar. Zo’n certificaat garandeert dat een schip aan een groot aantal technische eisen voldoet, waaronder eisen op het gebied van veiligheid en milieu.

Het NBKB heeft volgens minister Harbers een marktaandeel van 62 procent. De andere keuringsinstanties zijn Register Holland –goed voor 18 procent van de keuringen– en Bureau Scheepvaart Certificering, dat een marktaandeel van 7 procent heeft. De rest van de markt wordt bediend door drie zogeheten klassenbureaus, die op dit moment geen extra capaciteit beschikbaar hebben.

Volgens Korvink van Koninklijke Binnenvaart Nederland kunnen schippers van wie de certificering afloopt ook uitwijken naar keuringsbureaus in andere EU-lidstaten. Een mogelijk probleem daarbij is volgens hem dat deelkeuringen veelal tussentijds worden gedaan, bijvoorbeeld bij de installatie van een nieuwe brandblusinstallatie of de vervanging van de motor. Voor verlenging van de certificering vindt om de zeven (of vijf) jaar een eindkeuring plaats. „Een alternatief keuringsbureau moet de deelresultaten van het NBKB wel willen erkennen.”

Wie er bij het NBKB precies steken heeft laten vallen, is bij Korvink niet bekend. Wel bevestigt hij dat directeur Johan Schot zijn functie heeft neergelegd. Woordvoerder van het NBKB is bestuursvoorzitter Frouwke Klootwijk-de Vries. Zij was woensdagochtend niet bereikbaar voor een toelichting.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer