Economie

Prijzenslag levert AH amper klanten op

De prijzenslag die Albert Heijn in oktober 2003 ontketende, heeft de keten tot dusverre nauwelijks extra klanten opgeleverd. Consumenten blijven trouw aan hun supermarkt.

Redactie economie
4 February 2005 21:01Gewijzigd op 14 November 2020 02:11

Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK. Consumenten bezoeken nauwelijks meer verschillende supermarkten. Het aantal huishoudens dat dat wel deed, groeide met 1 procent. In 2003 was er nog een forse stijging van 9 procent te zien.

Het onderzoek lijkt het beeld te bevestigen dat de consument lijdt aan prijzenslagmoeheid. Albert Heijn begon in het najaar van 2003 een offensief om klanten terug te winnen. Sindsdien buitelen alle ketens over elkaar heen met prijsdalingen. De politiek en verschillende organisaties zoals de Stichting Natuur en Milieu, LTO Nederland en de Dierenbescherming vinden dat de supermarkten hun gevecht moeten beëindigen.

In de toptien van supermarkten met de grootste klantenkringen is in 2004 weinig veranderd in vergelijking met het jaar ervoor. Albert Heijn bereikte bijna 77 procent van de huishoudens. Albert Heijn telde in 2003 5,32 miljoen huishoudens als klant. In 2004 is dit maar opgelopen tot 5,44 miljoen. De keten blijft daarmee overigens met afstand de meest bezochte supermarktketen van Nederland.

Aldi was nummer twee met een bereik van 60 procent. C1000 nam de derde positie in, gevolgd door Lidl, Super de Boer, Edah, Koopconsult, Plus, Konmar en Jumbo. Opvallend volgens GfK is dat de opmars van Aldi tot staan is gebracht. In 2003 groeide de klantenkring van de Duitse discounter nog met 10 procent. Vorig jaar was er amper groei. Het aantal klanten stagneert op 4,25 miljoen.

De klantenkring van de grootste concurrent van Aldi, discounter Lidl, groeide daarentegen met 9 procent, vooral door de uitbreiding van het aantal vestigingen. Met 3,25 miljoen huishoudens als klant loopt Lidl in absolute zin nog een stuk achter bij Aldi. Bij Konmar, DeWitKomart, Boni en Nettorama daalde het aantal shoppende huishoudens.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer