Delegatie naar Rusland voor luchtvaartruzie
Een delegatie van ambtenaren van de ministeries van Verkeer en Buitenlandse Zaken is in Moskou om daar persoonlijk de luchtvaartruzie tussen Nederland en Rusland op te lossen.
Dat hebben de ministeries vanochtend bevestigd. De Nederlanders praten donderdag en vrijdag met de Russische luchtvaartautoriteiten over de strafmaatregelen die zijn genomen tegen ons land, waardoor KLM zijn vluchten op Sint Petersburg (het voormalige Leningrad) al enkele weken moet terugbrengen van zeven naar drie.
De Russische sancties zijn ingesteld nadat lawaaiige vliegtuigen uit Rusland niet langer welkom zijn op Nederlandse luchthavens. Sinds 1 april weren de EU-landen volgens een besluit van Brussel extreem luidruchtige vliegtuigen (zogenaamde Hoofdstuk-2-toestellen) op alle Europese luchthavens.
Onder druk van Nederland, met name gesteund door het Verenigd Koninkrijk, Oostenrijk en de milieucommissie van het Europees Parlement, hebben de luchthavens een eigen verantwoordelijkheid behouden om maatregelen „op maat” te nemen. Zo verschilt de aanpak per luchthaven. De Nederlandse overheid laat ook een deel van de iets minder lawaaiige Hoofdstuk-3-vliegtuigen niet meer toe op Schiphol.
Rusland moet daarom zijn toestellen aan de grond houden. Grotere landen als Frankrijk en Duitsland blijven buiten schot, omdat Rusland daar met stillere toestellen naartoe vliegt. Behalve KLM mogen ook de Scandinavische maatschappijen SAS en Finnair minder vaak op Russische bodem landen.
Nederlandse ambtenaren zijn al een maand lang in gesprek met de Russische luchtvaartautoriteiten over de vluchten op Sint Petersburg. Het ministerie van Verkeer wil niet zeggen wat de inzet van de onderhandelingen is. Of de Nederlanders de Russen tegemoet mogen komen, met bijvoorbeeld een versoepeling van de milieuregels op Schiphol, kan woordvoerster Brigitte Seegers niet zeggen. „Ik kan niet inhoudelijk op de gesprekken ingaan.” Verkeer en Waterstaat verwacht op z’n vroegst vrijdagmiddag iets te kunnen melden over de onderhandelingen.
KLM bemoeit zich niet met de gesprekken, zo laat een woordvoerder van de maatschappij weten. Reizigers die vluchten hebben geboekt die zijn uitgevallen, worden door KLM zo veel mogelijk naar andere vluchten overgeboekt. KLM koopt hiervoor tickets bij bijvoorbeeld Lufthansa en Air France. Als laatste redmiddel kunnen passagiers naar Helsinki vliegen, waarna zij met de bus naar Sint Petersburg kunnen worden vervoerd. Hoe groot de schade is voor KLM wil de maatschappij niet zeggen.