Jaren langer op de fiets dankzij training voor ouderen
Achter de geraniums of op de fiets? Voor Ad Both (74) is de keuze niet moeilijk. Hij helpt ouderen om zo lang mogelijk mobiel te blijven. Maar dat moet wel op een veilige manier. Hij werkt volgende week als vrijwilliger mee aan een fietstraining.
Both kent uit ervaring het belang van fietsveiligheid. Enkele weken geleden kwam hij ten val met zijn elektrische fiets. „Ik had alleen blauwe plekken op mijn been”, zegt hij geruststellend. „Ik stond met mijn fiets stil bij een winkelcentrum. Ik had iets in mijn hand en ik bleef met mijn slipper achter een trapper hangen. Ik viel en de fiets kwam bovenop mij.” Omstanders schoten direct te hulp. Het was meteen een les voor Both. „Je moet niet met slippers, maar met goede schoenen fietsen.”
Both is al sinds 1986 vrijwilliger bij Veilig Verkeer Nederland (VVN) in Waddinxveen. Samen met onder andere de gemeente Waddinxveen en de politie verzorgt VVN op 12 en 19 september het programma Doortrappen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voerde het programma enkele jaren geleden in. Het doel was om mensen tot op hoge leeftijd de mogelijkheid te bieden om veilig te fietsen. Both werkte in 2022 ook al mee aan het programma in Waddinxveen. Daarnaast probeert hij het in omliggende gemeenten te introduceren.
Om het overzichtelijk te houden, bestaat de groep die in Waddinxveen mee doet uit maximaal vijftien mensen. „De meesten zijn ouder dan 60 jaar. De oudste die zich heeft aangemeld is 80 jaar.” Soms zijn het de kinderen die hun vader of moeder stimuleren om mee te doen aan de cursus. „Ze willen dat hun ouders mobiel blijven en dat ze blijven bewegen.”
Aan het begin van de training krijgen deelnemers theorie. Kennen ze de verkeersregels nog wel? Ook gaan ze langs bij de fietsenmaker. De juiste hoogte van het zadel is namelijk van belang bij het houden van evenwicht. Vervolgens oefenen ze met slalommen langs pionnen. Bij een transportbedrijf krijgen ze les over de dode hoek van een vrachtwagen. Een deel van de cursus richt zich op het op- en afstappen bij verkeerslichten. Ook wordt uitleg gegeven over het dragen van een fietshelm. „Wanneer je met de fiets valt, kom je vaak op je heup of je hoofd terecht. Zelf heb ik nog geen helm, maar ik schaf er binnenkort wel een aan.”
In het programma zit ook een fietstocht door Waddinxveen en omgeving, onder leiding van een gepensioneerde agent. „De cursisten fietsen langs punten die voor ouderen gevaarlijk kunnen zijn, zoals rotondes.” Ook leren ze rekening te houden met snelle verkeersdeelnemers, zoals wielrenners. Op de tweede dag leren de deelnemers met hulp van een fysiotherapeut hoe ze op de fiets veiliger achterom kunnen kijken.
Auto verkocht
Niet alleen de veiligheid is volgens Both belangrijk, maar ook de beweging. „Het is gezond om te blijven fietsen. Rond Waddinxveen zijn mooie fietsgebieden, zoals de Rottemeren en de Reeuwijkse Plassen.” Both noemt zijn buren, 86 en 77 jaar oud. „Ze hebben de auto verkocht en gaan elke dag met de fiets de natuur in om naar vogels te kijken.”
Hoe kijkt Both aan tegen de elektrische fiets? Met die snellere en zwaardere fiets gebeuren onder ouderen in het verkeer namelijk relatief veel ongelukken. „Het voordeel is dat je minder inspanning hoeft te leveren dan bij een gewone fiets. Daardoor kom je ook veel verder. Maar het is belangrijk dat je leert om een elektrische fiets goed te beheersen. Doordat ze sneller rijden, hebben ouderen minder het overzicht op hun omgeving.” Niet alleen de snelheid kan volgens Both gevaarlijk zijn, maar ook het afremmen en stilstaan. De kans op vallen is met zo’n zware fiets volgens hem groter. Evenwicht bewaren en reageren op de omgeving zijn daarom van belang. „Op de cursus leren mensen hoe ze plotseling moeten stoppen.”