Mercedes EQE: altijd kilometers over
De nodige elektrische auto’s zijn nog afgeleid van bestaande modellen. Ook bij Mercedes. Maar de nieuwe, bijna 5 meter lange, vierdeurs EQE heeft veel overeenkomsten met de grote, puur elektrische EQS en is dus geen elektrische versie van de E-klasse.
De auto heeft een rank voorkomen, is laag en kenmerkt zich door een uitzonderlijk gunstig stroomverbruik.
Dat zorgt ervoor dat een gemiddelde rijder met deze Mercedes met gemak meer dan 600 kilometer op een volle lading haalt. Bovendien kan de auto tot maximaal 170 kW aan een snellader opladen. Dan wordt direct duidelijk dat enige vorm van spanning om een bepaald doel te halen bij deze Mercedes ontbreekt. Feitelijk is dit hoe iedere elektrische auto moet zijn. Wie gewend is een elektrisch model iedere dag voor de zekerheid maar vol te laden, die zal merken dat dit bij deze EQE slechts eens in de paar dagen nodig is. Dat geeft veel gemoedsrust.
Natuurlijk combineert Mercedes deze bruikbare techniek met de kenmerken die bij het merk horen. De elektromotor levert 245 pk en een fors koppel van 550 Nm. Daarmee kunnen uitstekende prestaties worden neergezet. Voor wat betreft de vormgeving en afwerking weet de Mercedes met kop en schouders uit te steken boven het aanbod uit China, terwijl ook de Chinezen zich in dit prijssegment durven te mengen.
De carrosserie is relatief laag en dat is wel te merken bij het instappen. De grote hoeveelheid SUV’s zorgt er tegenwoordig voor dat we gewend zijn aan een hoge instap. Maar als je eenmaal zit biedt de EQE een uitstekende ondersteuning, volop comfort en alle denkbare voorzieningen. Gelukkig ontbreken onverklaarbare waarschuwingspiepjes.
Mercedes levert de EQE ook in een long range-uitvoering, maar die heeft een actieradius van slechts enkele tientallen kilometers meer. Vierwielaandrijving behoort eveneens tot de mogelijkheden, evenals sportieve AMG-versies.