Binnenland

Rederij: ruim 900 meer auto’s op brandend vrachtschip bij Ameland

Het brandende vrachtschip voor de kust van Ameland heeft meer auto’s aan boord dan aanvankelijk werd gedacht. Volgens de Japanse rederij K Lines, die sprak met het Duitse persbureau DPA, gaat het om 3783 auto’s in plaats van de oorspronkelijk gemelde 2857 auto’s. De kustwacht kon het nieuwe aantal niet bevestigen.

ANP
27 July 2023 10:47Gewijzigd op 27 July 2023 17:37

Bloomberg meldde eerder dat het in ieder geval gaat om driehonderd Mercedes-Benz-wagens. Daarnaast zouden er enkele honderden BMW’s en MINI’s aan boord zijn. Ford, Nissan, Renault en Stellantis - het moederbedrijf van merken als Opel, Peugeot, Alfa Romeo, Jeep en Fiat - hebben aangegeven geen auto’s op het schip te hebben. Toyota noemt het onwaarschijnlijk, Volkswagen kon niets zeggen. Tesla reageerde niet op vragen. Er zouden ook bouwvoertuigen aan boord zijn.

Een woordvoerder van K Lines in het Verenigd Koninkrijk kon desgevraagd weinig extra informatie geven over de exacte lading van de Fremantle Highway. Hij verklaarde dat er vertrouwelijkheidsafspraken zijn met autobedrijven over de aantallen auto’s aan boord. K Lines is niet de eigenaar van het schip, maar chartert het vaartuig van het Japanse Shoei Kisen Kaisha.

Volgens de kustwacht woedt de brand op het schip met de naam Fremantle Highway nog altijd. Meerdere schepen met bergingsspecialisten zijn in de buurt aanwezig. Het vuur brak dinsdagavond uit op het 200 meter lange schip dat vaart onder de Panamese vlag. Alle bemanningsleden zijn na het uitbreken van de brand van boord gehaald. Een deel is van boord gesprongen en de rest is door een helikopter opgehaald. Een persoon kwam om het leven. Hoe dat is gebeurd is niet bekend bij de kustwacht.

Verzekeraar Allianz meldde vorige maand dat branden op schepen worden gezien als een van de grootste veiligheidsproblemen voor de scheepvaartindustrie. Zo gingen er vorig jaar acht schepen verloren en werden er ruim tweehonderd incidenten gerapporteerd, het hoogste aantal in tien jaar tijd. De oorzaak ligt volgens Allianz onder meer bij een toename van het aantal verscheepte goederen met batterijen, waaronder elektrische auto’s.

Binnen de internationale scheepvaartorganisatie IMO is al een werkgroep in het leven geroepen om nog eens goed te kijken naar de manier waarop met het risico van elektrische auto’s aan boord wordt omgegaan. Volgens de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) is het belangrijk binnen de IMO goed uit te zoeken of de huidige regelgeving voor onder andere brandbestrijding en veiligheid volstaat.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer