Fremantle Highway aangekomen op tijdelijke locatie
Door de brand op een vrachtschip op zo’n 27 kilometer ten noorden van Ameland is woensdag een bemanningslid om het leven gekomen. Ook zijn meerdere mensen gewond geraakt. Volg alle ontwikkelingen in dit liveblog.
Advertentie
Bij de brand op vrachtschip Fremantle Highway, die vorige week dinsdagavond uitbrak, duurde het ruim twee keer langer dan de afgesproken twintig minuten voordat de beide reddingshelikopters van de kustwacht in de lucht waren.
Er zijn geen aanwijzingen dat de brand op het vrachtschip Fremantle Highway nog woedt. Dat zegt Rijkswaterstaat. Volgens een woordvoerster bestaat er wel een mogelijkheid dat de brand weer oplaait. De situatie aan boord is „nog steeds stabiel”. Het schip is onder de waterlijn „nog intact” en helt niet over.
Maandag kwam het vrachtschip met auto’s dat vorige week in brand vloog nabij Ameland aan op zijn tijdelijke locatie op zee. Twee bergers versleepten het over een afstand van 66 kilometer naar een plek op zo’n 16 kilometer boven Schiermonnikoog en Ameland. Het schip is na aankomst geankerd en blijft aan sleepboten vastliggen. Ook blijft het oliebestrijdingsvaartuig Arca in de buurt.
Een team van de bergingscombinatie heeft aan boord een inspectie uitgevoerd, maar de woordvoerster kon niets zeggen over de bevindingen. De bergers zijn bezig met een plan van aanpak voor het verslepen naar de definitieve locatie. Het is nog niet bekend welke haven dat is.
De Fremantle Highway, het vrachtschip met auto’s dat vorige week in brand vloog nabij Ameland, is aangekomen op de tijdelijke locatie op zee. Dat meldt Rijkswaterstaat. Het schip is door de twee bergers, Multraship en SMIT Salvage, over een afstand van 66 kilometer versleept naar de plek. Het verslepen is zonder problemen verlopen, zegt Rijkswaterstaat.
Het merendeel van de opvarenden van het vrachtschip Fremantle Highway is ontslagen uit het ziekenhuis, meldt rederij Shoei Kisen Kaisha aan het ANP. Er waren 23 mensen aan boord. Het is niet duidelijk hoeveel bemanningsleden er nog in het ziekenhuis liggen.
Het brandende vrachtschip Fremantle Highway moet naar verwachting nog 33 kilometer (18 mijl) afleggen naar een plek ten noorden van Schiermonnikoog en Ameland. Zondagmiddag is begonnen het schip naar die beoogde tijdelijke plek te verplaatsen. „De aankomsttijd is nog steeds sterk afhankelijk van weer, rook, stroming en getij”, zo laat Rijkswaterstaat maandagochtend weten.
Sleepboten zijn zondagmiddag begonnen met het verplaatsen van het brandende vrachtschip Fremantle Highway. Het schip wordt naar een plek op 16 kilometer ten noorden van Schiermonnikoog en Ameland gesleept, meldt Rijkswaterstaat (RWS). Op de tijdelijke locatie ligt het schip verder weg van de vaarroutes en ook iets meer uit de wind, legt een woordvoerster uit.
Eerder op de dag zagen de bergers het slepen nog niet zitten, omdat de wind uit het zuidwesten kwam en dan rook over de sleepboten heen zou kunnen blazen. Aan het begin van de middag bleek de rook sterk af te nemen. De bergers besloten daar „direct gebruik van te maken”, vertelt de woordvoerster. „Twee sleepboten gaan nu heel gecontroleerd en langzaam het vrachtschip naar zijn tijdelijke plek brengen.”
Het is nog niet bekend wanneer de bergers kunnen beginnen met het verslepen van het brandende vrachtschip Fremantle Highway. De bedoeling is dat de boot zaterdag in de richting van Schiermonnikoog gesleept.
Een woordvoerder van Rijkswaterstaat laat weten dat de voorbereidingen in volle gang zijn. „Het vrachtschip moet de drukke vaargeul oversteken. Dat heeft heel wat voeten in de aarde. Je moet het zien als een slak die de drukke snelweg A16 moet oversteken.”
Het brandende vrachtschip Fremantle Highway nabij Terschelling zal dit weekend vermoedelijk worden versleept. Het schip zal dan worden gebracht naar een tijdelijke ankerplaats, 16 kilometer ten noorden van Schiermonnikoog, meldt Rijkswaterstaat.
Wanneer er wordt begonnen met het verslepen van het vrachtschip is onder meer afhankelijk van de rookontwikkeling en de weersverwachtingen. Maar volgens Rijkswaterstaat is het aannemelijk dat het dit weekend gaat plaatsvinden. De sleepactie zal tussen de 12 en 14 uur gaan duren.
Eenmaal op de beoogde ankerplaats wordt de situatie opnieuw bekeken. Het is volgens Rijkswaterstaat de bedoeling dat het schip op een gegeven moment naar een haven wordt versleept. Maar welke is nog onduidelijk.
Advertentie
Aan boord van vrachtschip Fremantle Highway was een mogelijk Nederlandse of Duitse loods aanwezig. Dat zegt een woordvoerder van K Line, de charteraar van het vaartuig. Een loods leidt schepen veilig door het water en is bekend met de lokale omstandigheden en mogelijk risicovolle vaarplekken.
In totaal waren er 23 personen aan boord van de Fremantle Highway. 21 van hen hadden de Indiase nationaliteit, waarvan er één is overleden. Ook was er een zogenoemde ‘superintendent’ aan boord, een supervisor met de Duitse nationaliteit, aldus de zegsman. Het is volgens K Line niet helemaal duidelijk waarom er nog een loods aan boord was, omdat het schip al enige tijd uit de haven was. Mogelijk was deze langduriger aan boord vanwege specifieke kennis van de vaarroute.
K Line meldde vrijdag ook dat er 498 elektrische auto’s aan boord van het brandende vrachtschip zijn. Eerder was er sprake van dat er 25 elektrische auto’s aan boord waren. In totaal vervoert het schip 3783 nieuwe auto’s. Het was onderweg van Bremerhaven in Duitsland naar Port Said in Egypte en daarna naar Singapore.
De eerste bergers zijn aan boord gegaan van het brandende vrachtschip bij de Waddeneilanden. Rijkswaterstaat houdt nog steeds rekening met alle scenario’s.
De kustwacht heeft vrijdagochtend een jacht weggestuurd dat in de buurt van het brandende vrachtschip bij Terschelling kwam om te kijken naar de brand, meldt een woordvoerder. „Af en toe zien we ramptoeristen. Dat hindert de hulpverlening”, zegt de woordvoerder.
Rijkswaterstaat houdt nog steeds rekening met alle scenario’s met betrekking tot het brandende vrachtschip bij de Waddeneilanden. Dat zegt een woordvoerder. „Gezien de ontwikkelingen nu, zou het mooiste zijn het schip te verplaatsen en zo snel mogelijk aan boord te komen”, aldus de woordvoerder.
De Fremantle Highway, het schip dat dinsdag in brand vloog nabij Ameland, blijkt bijna 500 elektrische auto’s aan boord te vervoeren.
Het hoeft geen betoog dat het verlies van mensenlevens bij de brand van de Fremantle Highway het ergste is. Mensenlevens zijn immers onvervangbaar.
De sleepboot Hunter die een noodsleepverbinding heeft met de Fremantle Highway gaat proberen het brandende vrachtschip te keren. Op de wind en de stroming is het schip in de loop van de dag langzaam en „gecontroleerd” naar het westen gedreven, zegt een woordvoerder van de kustwacht. Omdat de stroming richting het oosten draait, wordt nu geprobeerd het schip ook die richting op te sturen.
Het schip wordt buiten de vaarroutes gehouden, zodat het scheepvaartverkeer niet wordt belemmerd. Door gebruik te maken van de veranderende stroming kan het schip op eenzelfde afstand tot de kust worden gehouden, aldus de woordvoerder. Het nog altijd brandende schip bevindt zich zo’n 16 kilometer ten noorden van Terschelling.
Mocht het mogelijk zijn het Panamese vrachtschip Fremantle Highway te verslepen, dan zal dat eerder richting het noorden zijn dan naar een Nederlandse haven. Dat zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat, die benadrukt dat op dit moment alle scenario’s nog open staan. Welke haven hiervoor in aanmerking zou komen, kan hij nog niet zeggen.
Op het 200 meter lange vrachtschip, dat auto’s vervoert, brak dinsdagavond laat brand uit. Het stuurloze schip lag eerst ten noorden van Ameland, maar drijft door de wind en stroming richting het westen en Terschelling.
Volgens Rijkswaterstaat, dat de situatie samen met de kustwacht en de bergingsmaatschappij nauwlettend in de gaten houdt, valt nog niet te zeggen wat er met het schip gebeurt. „De intentie is het op termijn te verslepen, maar in het worstcasescenario kan het ook zinken.” Vanwege de brand die nog altijd woedt, kunnen er geen bergers op het schip om een sleepverbinding te maken.
Het brandende vrachtschip Fremantle Highway drijft vanwege de wind en de stroming in westelijke richting en ligt nu zo’n 16 kilometer ten noorden van Terschelling. Dat meldt de kustwacht. Met het schip is nog steeds een noodsleepverbinding, waardoor het buiten de verkeersbanen wordt gehouden en het scheepvaartverkeer niet wordt gehinderd.
Aanvankelijk lag het vrachtschip ten noorden van Ameland. Volgens een woordvoerder van de kustwacht drijft het vooralsnog langzaam richting het westen. Hoe dit verder gaat, wordt in de gaten gehouden.
De brand woedt nog altijd in het 200 meter lange Panamese schip, dat auto’s aan boord heeft. Volgens de kustwacht wordt niet langer meer gekoeld vanaf omliggende vaartuigen om te voorkomen dat er overbodig veel water in het schip komt, wat een gevaar kan zijn voor de stabiliteit.
Aan boord van de noodsleper Guardian is een bergingsteam van zo’n acht personen dat de situatie in de gaten houdt. Het is op dit moment nog niet mogelijk om het schip weg te slepen, omdat er nog geen mensen aan boord kunnen om een sleepverbinding tot stand te brengen.
Volgens de kustwacht zijn 23 bemanningsleden uit India van het schip gehaald. Een van hen heeft het niet overleefd, meerdere personen raakten gewond. Het is nog niet duidelijk hoe ze eraan toe zijn.
Het schip vaart onder Panamese vlag, maar de eigenaar is het Japanse bedrijf Shoei Kisen Kaisha. Dat meldde dat er in totaal 21 Indiase bemanningsleden aan boord waren, maar de kustwacht is er zeker van dat 23 opvarenden zijn gered aangezien dit aantal op de bemanningslijst stond.
Het brandende vrachtschip voor de kust van Ameland heeft meer auto’s aan boord dan aanvankelijk werd gedacht. Volgens de Japanse rederij K Lines, die sprak met het Duitse persbureau DPA, gaat het om 3783 auto’s in plaats van de oorspronkelijk gemelde 2857 auto’s. De kustwacht kon het nieuwe aantal niet bevestigen.
Om welke automerken het gaat is nog grotendeels onduidelijk. Persbureau Bloomberg meldde woensdag dat het in ieder geval gaat om 300 Mercedes-Benz-wagens en dat ook BMW auto’s aan boord heeft. Volkswagen gaf aan nog niets te kunnen zeggen. Ford en Nissan meldden dat ze geen auto’s aan boord van het schip hebben. Opel- en Peugeot-moeder Stellantis, Toyota en Renault zeggen dat het onwaarschijnlijk is dat door hen gemaakte voertuigen op het schip vervoerd worden.
De kustwacht meldde donderdagochtend dat de brand op het schip met de naam Fremantle Highway nog altijd woedt. Meerdere schepen met bergingsspecialisten zijn in de buurt aanwezig. Het vuur brak dinsdagavond uit op het 200 meter lange schip dat vaart onder de Panamese vlag. Alle bemanningsleden zijn na het uitbreken van de brand van boord gehaald. Een deel is van boord gesprongen en de rest is door een helikopter opgehaald. Een persoon kwam om het leven. Hoe dat is gebeurd is niet bekend bij de kustwacht.
Verzekeraar Allianz meldde vorige maand dat branden op schepen worden gezien als een van de grootste veiligheidsproblemen voor de scheepvaartindustrie. Zo gingen er vorig jaar acht schepen verloren en werden er ruim tweehonderd incidenten gerapporteerd, het hoogste aantal in tien jaar tijd. De oorzaak ligt volgens Allianz onder meer bij een toename van het aantal verscheepte goederen met batterijen, waaronder elektrische auto’s. „De belangrijkste gevaren zijn brand, explosie en ‘thermische runaway’, een snelle zelfverhitting die een explosie kan veroorzaken”, stelde de verzekeraar.
De situatie op het brandende vrachtschip ten noorden van Ameland is onveranderd. Volgens de kustwacht woedt de brand nog altijd. Meerdere schepen met onder anderen bergingsspecialisten zijn in de buurt aanwezig.
Later op de ochtend gaat er weer een vliegtuig van de kustwacht de lucht in om de Fremantle Highway in de gaten te houden. De noodverbinding die is gemaakt om het schip in positie te houden is nog in stand. Voordat het schip kan worden verplaatst, moet eerst de temperatuur dalen. De brand kan volgens de kustwacht nog dagen of misschien zelfs weken duren.
Het vuur op het 200 meter lange Panamese schip, dat 2857 auto’s aan boord heeft, brak dinsdagavond uit. Het vuur is ontstaan op het voertuigendek, maar de oorzaak is nog niet duidelijk. Alle bemanningsleden zijn na het uitbreken van de brand van boord gehaald. Een deel is van boord gesprongen en de rest is door een helikopter opgehaald. Een persoon kwam om het leven. Hoe dat is gebeurd is niet bekend bij de kustwacht.
Als er brandstof zou gaan lekken uit het brandende vrachtschip ten noorden van Ameland, dan zal dat zich naar het noorden verspreiden en niet richting de Waddeneilanden. Dat komt door „de huidige en voor de komende dagen voorziene wind- en golfrichting”, schrijft demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) in een brief aan de Tweede Kamer.
Woensdagavond meldde de Waddenvereniging dat er nog geen olie is gelekt uit het schip, de Fremantle Highway.
Rijkswaterstaat is met een oliebestrijdingsvaartuig in de buurt om meteen te kunnen ingrijpen zodra dat wel het geval is. Het schip kan nog niet worden weggesleept omdat de brand aan boord nog niet uit is.
Aanvankelijk lag de Fremantle Highway dicht bij de vaargeul en bij een belangrijke gasleiding, schrijft Harbers. Het kon worden verplaatst en wordt nu met een noodsleepkabel op zijn plek gehouden. Het schip heeft volgens de minister 2800 auto’s aan boord, waaronder een aantal elektrische voertuigen.
De brand op vrachtschip Fremantle Highway ten noorden van Ameland kan dagen of misschien zelfs nog weken duren, evenals de mogelijke berging. Dat liet een woordvoerder van de kustwacht woensdag weten. Blussen is nog niet mogelijk; te veel bluswater kan het schip uit balans brengen.
De Duitse regering heeft hulp aangeboden bij de bestrijding van de brand op het autoschip voor de kust van Ameland. „Op dit moment moeten de experts een bergingsplan maken. Duitsland zal alles ter beschikking stellen wat kan helpen”, schrijft de minister van Milieu Steffi Lemke donderdag op X, voorheen Twitter.
Duitsland is al van meet af aan betrokken bij de rampenbestrijding. De gespecialiseerde hulpverleners van het Duitse Havariekommando voeren woensdagochtend al uit en hebben geholpen bij het koelen van de Fremantle Highway. De minister zegt „in gedachten” bij de hulpverleners te zijn die de brand moeten bestrijden.
Volgens de kustwacht is het vooralsnog niet mogelijk om de brand in het schip te blussen omdat gevreesd wordt dat het schip door het bluswater uit balans raakt. De brand bemoeilijkt ook het wegslepen van het schip, dat met bijna 3000 auto’s onderweg was van het Duitse Bremerhaven naar Egypte en vervolgens Singapore.
Van de bijna 3000 auto’s aan boord van het brandende vrachtschip Fremantle Highway zijn er zo’n 300 van het Duitse automerk Mercedes-Benz. Dat meldt persbureau Bloomberg. Van welke automakers de rest van de voertuigen aan boord zijn, is nog niet bekend. Volkswagen laat bijvoorbeeld weten daar nog niets over te kunnen zeggen en BMW zegt met rederij K Lines contact te hebben.
Ford en Nissan geven aan dat ze geen auto’s aan boord van het schip hebben. Opel- en Peugeot-moeder Stellantis, Toyota en Renault zeggen dat het onwaarschijnlijk is dat door hen gemaakte voertuigen op het schip vervoerd worden.
De Fremantle Highway raakte in de nacht van dinsdag op woensdag in de problemen door een brand. Die is vermoedelijk ontstaan op het voertuigendek. Het schip ligt zo’n 30 kilometer ten noorden van Ameland in de Noordzee. De brand woedt nog steeds en dat kan nog wel dagen of misschien zelfs weken zo blijven, stelt de kustwacht. Zolang het schip brandt kan het niet weggesleept worden. Het onder de Panamese vlag varende schip was onderweg van Bremerhaven in Duitsland naar Port Said in Egypte en daarna naar Singapore.
De situatie op de Fremantle Highway lijkt op die van de Felicity Ace die begin vorig jaar in de buurt van de Azoren in brand vloog. Dat schip was geladen met duizenden Volkswagens, Porsches, Audi’s, Bentley’s en Lamborghini’s en de brand was pas na dertien dagen geblust. Daarna zonk het schip deels.
Voordat het brandende vrachtschip Fremantle Highway ten noorden van Ameland verplaatst kan worden, moet de temperatuur aan boord dalen. Daarvoor worden de zijkanten van het schip gekoeld met een brandblusinstallatie vanaf de sleper Fairplay 30. Volgens een woordvoerster van de kustwacht houden experts op de sleper Guardian onder meer de temperatuur in de gaten en werken ze aan een plan van aanpak. Ze verwacht niet dat de situatie nog voor donderdagochtend verandert.
De kustwacht laat verder weten dat de brand aan boord van de Fremantle Highway nog niet geblust kan worden, omdat het bluswater kan zorgen voor stabiliteitsproblemen. Ook is het nog niet mogelijk mensen aan boord te brengen.
De brand brak dinsdagavond uit. Het vuur is ontstaan op het dek, maar de oorzaak is nog niet duidelijk. Alle bemanningsleden zijn na het uitbreken van de brand van boord gehaald. Een deel is van boord gesprongen en de rest door een helikopter opgehaald. Een persoon kwam om het leven. Hoe dat is gebeurd is niet bekend bij de kustwacht.
Het schip vaart onder Panamese vlag, maar de eigenaar is het Japanse bedrijf Shoei Kisen Kaisha. Dat laat weten dat het schip onderweg was naar Singapore en meewerkt met de Nederlandse autoriteiten. Ook meldt het dat er in totaal 21 Indiase bemanningsleden aan boord waren, maar de kustwacht is er zeker van dat 23 opvarenden zijn gered.
Ook de Indiase ambassade in Nederland spreekt op sociale media van 21 Indiase bemanningsleden. De ambassade staat in contact met de twintig gewonden en met de familie van het omgekomen bemanningslid.
Er is nog geen olie gelekt van de Fremantle Highway, het vrachtschip waarop al sinds middernacht brand woedt. Een zogeheten oliebestrijdingsvaartuig van Rijkswaterstaat is in de buurt om eventueel vrijgekomen olie direct te kunnen opruimen, maar „dat is tot op heden gelukkig niet het geval”, laat de Waddenvereniging rond 18.00 uur weten.
Het vrachtschip raakte in de nacht van dinsdag op woensdag in de problemen door een brand, die vermoedelijk is ontstaan op het voertuigendek. Het schip ligt stabiel in de Noordzee, op zo’n 30 kilometer ten noorden van Ameland.
De Waddenvereniging zegt dat alles erop is gericht om het schip, zodra dat kan, zo ver mogelijk bij het Waddengebied vandaan te brengen. Rijkswaterstaat heeft daarvoor een „ecologische weging” gemaakt om de eventuele impact op het milieu zo klein mogelijk te houden, aldus de vereniging. „Op de Noordzee is er ook risico op impact, maar de gevolgen zijn daar kleiner dan op de Waddenzee.”
Nu het schip nog brandt, kan het nog niet worden weggesleept. Waar de Fremantle Highway naartoe wordt verplaatst als het vuur uit is, is nog niet duidelijk. Volgens de Waddenvereniging zal het in ieder geval gaan om een plek ten noorden van de noordelijke vaarroute, een van de twee internationale routes over zee tussen Duitsland en Nederland.
„Ecologen van Rijkswaterstaat bepalen wat hiervoor de beste plek is”, laat de Waddenvereniging weten, hoewel de organisatie benadrukt dat nog niet helemaal duidelijk is wat er daarna gaat gebeuren.
Een woordvoerder van Rijkswaterstaat zegt in een reactie dat het nog te vroeg is om iets te zeggen over waar het schip naartoe wordt verplaatst als het vuur gedoofd is. „De bedoeling is het schip naar een veilige plek te slepen, maar of dat richting het noorden is of naar een haven, dat is nog ongewis.” Dat zal ook de berger moeten bepalen, zegt de woordvoerder. „Wij kijken mee omdat we net als de berger natuur en milieu geen schade willen aandoen.”
KNRM-schipper Boudewijn Stal redde afgelopen nacht samen met anderen een zevental opvarenden van de Fremantle Highway. Zij sprongen tientallen meters van het brandende vrachtschip. „We kijken terug op een heftige actie.”
Er geldt een vliegverbod boven het gebied waar het brandende vrachtschip ligt, ten noorden van Ameland, zegt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). Het gaat om een tijdelijk verbod, op verzoek van de kustwacht om hulpdiensten de ruimte te geven.
Alleen hulpinstanties mogen het gebied betreden. Er mag dus bijvoorbeeld wel een politiehelikopter vliegen. Het vliegverbod heeft volgens de kustwacht niet te maken met gevaarlijke stoffen die mogelijk vrijkomen.
Een woordvoerder van LVNL legt uit dat een dergelijk verbod altijd volgt op een verzoek van instanties en betekent dat bepaalde gebieden tijdelijk niet toegankelijk zijn voor vliegverkeer. Als LVNL dan een verzoek krijgt van een piloot die daar wil vliegen, wordt dat niet geaccepteerd.
De brand op het vrachtschip Fremantle Highway heeft één bemanningslid het leven gekost. Meerdere mensen raakten gewond. De kustwacht liet eerder weten dat de brand nog dagen kan duren. Het schip wordt momenteel met brandblusinstallaties gekoeld.
Andere schepen ondervinden geen hinder van het brandende vrachtschip ten noorden van Ameland. De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) laat weten dat er geen sprake is van een stremming en dat andere schepen er gewoon langs kunnen varen.
Het gaat om een druk vaargebied, vertelt een zegsman. Het stuk zee ten noorden van Ameland ligt voor schepen namelijk precies tussen de grote Duitse havens van Bremen en Hamburg en havens als Rotterdam en Antwerpen in. Volgens de zegsman zijn er dagelijks enkele honderden schepen die dit deel van de Nederlandse Exclusieve Economische Zone doorkruisen.
Rijkswaterstaat liet eveneens weten dat de scheepvaartroute vrij toegankelijk is. Rijkswaterstaat heeft inmiddels een schip op locatie en zal toezicht houden op het bergen. De rederij van de Fremantle Highway heeft namelijk een bergingsmaatschappij opdracht gegeven het brandende schip te bergen zodra dit mogelijk is.
Op het schip zijn nog meerdere brandhaarden en er is veel rook, meldde de kustwacht eerder. Het bergen is pas mogelijk als er mensen aan boord kunnen om een sleepverbinding te maken, maar dat is tot nu toe nog niet aan de orde. Wel is een noodverbinding gemaakt om het schip op zijn positie te houden.
De brand op het vrachtschip Fremantle Highway ten noorden van Ameland kan nog dagen duren, evenals het mogelijk bergen ervan, laat een woordvoerder van de kustwacht weten.
De kustwacht wijst naar eerdere branden op vrachtschepen die lang duurden, zoals in 2021 bij Sri Lanka en vorig jaar bij de Azoren. Voor de kust van de Portugese eilandengroep vloog half februari 2022 een vrachtschip met auto’s aan boord in brand. Twee weken later zonk deze door hevige golven. Het schip, de Felicity Ace, was geladen met duizenden Volkswagens, Porsches, Audi’s, Bentley’s en Lamborghini’s en was op weg van het Duitse Emden naar de Verenigde Staten. In 2021 brak brand uit op een containerschip voor de kust van Sri Lanka. Het kostte dertien dagen om de brand te blussen en daarna zonk het schip deels. Al die tijd lekte het schip chemicaliën en microplastics. Veel daarvan kwam in het water terecht en de nabijgelegen stranden lagen vol met microplastics.
De schepen Nordic uit Duitsland en de Guardian van de kustwacht koelen het schip bij Ameland momenteel met brandblusinstallaties. De Nordic wordt later woensdag afgelost door de Fairplay 30, dat eveneens onder Duitse vlag vaart, en volgens de kustwacht beschikbaar wordt gesteld door de bergingsmaatschappij.
Het is nog niet mogelijk om de brand aan boord van de 200 meter lange Fremantle Highway te blussen. „Als er veel water aan boord komt, doet dat wat met het schip”, zei de woordvoerder van de kustwacht eerder. Daarbij is ook het blussen van elektrische auto’s niet makkelijk. Vanwege de brand kunnen er nog geen bergers aan boord, die nodig zijn om het weg te kunnen slepen.
Het Panamese schip was op weg vanuit het Duitse Bremerhaven naar Port Said in Egypte, met 2857 auto’s aan boord, waarvan 25 elektrische auto’s. De melding van de brand kwam rond middernacht binnen bij de hulpdiensten. Volgens een woordvoerder van de kustwacht is het vuur ontstaan op het voertuigendek, maar is de oorzaak nog niet duidelijk.
De brand op autocarrier Fremantle Highway woensdag bij Ameland lijkt veroorzaakt door een elektrische auto (EV) die spontaan in ontbrandde. De brand was twaalf uur na de eerste melding nog niet geblust. Het schip gecontroleerd laten zinken is wellicht de enige optie om de vlammen te blussen.
De volledige bemanning van het brandende vrachtschip ten noorden van Ameland komt uit India. Dat meldt een woordvoerder van de kustwacht.
Alle 23 bemanningsleden zijn van het brandende vaartuig gehaald. Een van hen is overleden en er zijn meerdere gewonden. Het is niet duidelijk hoe zij eraan toe zijn. Zeven bemanningsleden sprongen overboord en werden opgepikt door vaartuigen ter plaatse, de rest werd met helikopters van de kustwacht van boord gehaald, meldde de kustwacht eerder.
In Drenthe landden bij Groningen Airport Eelde twee helikopters met in totaal zestien slachtoffers, aldus de veiligheidsregio’s Drenthe, Friesland en Groningen. Zij zijn vervoerd naar ziekenhuizen in Emmen, Groningen en Drachten.
De overige zeven slachtoffers, onder wie de persoon die door nog onbekende oorzaak overleed, kwamen in Lauwersoog aan wal. Deze gewonden zijn overgebracht naar ziekenhuizen in Drachten en Leeuwarden. De gewonden worden behandeld voor ademhalingsproblemen, brandwonden en botbreuken.
De scheepvaartroute bij het brandend vrachtschip ten noorden van Ameland is weer vrij. Dat meldt Rijkswaterstaat. „De rederij heeft een bergingsmaatschappij opdracht gegeven het brandende schip te bergen zodra dit mogelijk is”, staat in een update.
Rijkswaterstaat heeft inmiddels een schip op locatie en zal toezicht houden op het bergen. Op het schip zijn nog meerdere brandhaarden en veel rookontwikkeling, meldde de kustwacht eerder. Het bergen is pas mogelijk als er mensen aan boord kunnen om een sleepverbinding te maken, maar dat is tot nu toe nog niet aan de orde. Wel is een noodverbinding gemaakt om het schip op zijn positie te houden.
Experts van het Nederlandse maritiem bedrijf Boskalis zijn betrokken bij de reddingswerkzaamheden op het brandende vrachtschip Fremantle Highway ten noorden van Ameland. Boskalis werkt daarbij samen met het bedrijf Multraship Towage & Salvage uit Terneuzen, aldus een woordvoerder.
„We zijn betrokken en de focus ligt nu op het in kaart brengen van de situatie en het schip te koelen in een poging het schip en de lading te redden”, aldus Boskalis. Naast het koelen is het volgens hem ook belangrijk om het schip niet te veel te laten overhellen en daarna uit de vaargeul te slepen.
Verder is het volgens de zegsman van Boskalis inhoudelijk nog erg vroeg om meer te kunnen zeggen. De coördinatie wordt uitgevoerd door de Kustwacht. Ook Multraship verwijst naar de Kustwacht voor verdere informatie over de situatie.
De Fremantle Highway drijft momenteel stuurloos rond. Het 200 meter lange schip heeft 2857 auto’s aan boord waarvan 25 elektrische auto’s. Het schip was op weg vanuit het Duitse Bremerhaven naar het Egyptische Port Said. Er zijn geen bemanningsleden meer op het schip. Door de brand is één bemanningslid om het leven gekomen.
Op het vrachtschip ten noorden van Ameland zijn nog steeds vuurhaarden te zien en is veel rookontwikkeling, meldt de Kustwacht. Volgens een woordvoerder is het daardoor nog niet mogelijk bergers aan boord van het schip te laten, die nodig zijn om het weg te kunnen slepen.
De situatie is op dit moment stabiel, zegt de zegsman. De noodverbinding die nu is gemaakt, is bedoeld om het schip op zijn positie te houden. „Die is niet geschikt om te gaan slepen. Op het moment dat je dat grote schip van 200 meter lang op een andere plek wilt krijgen, dan heb je echt een grotere sleepboot nodig met grotere sleepkabel en dan moeten er mensen aan boord om dat te bewerkstelligen.” Hoewel die mensen gewend zijn onder moeilijke omstandigheden te werken, is dat volgens de Kustwacht nu nog niet aan de orde.
Op dit moment kijken de Kustwacht, Rijkswaterstaat en een bergingsmaatschappij naar wat het beste plan van aanpak is. „Er zijn extra mensen en materieel onderweg richting onze noodsleper Guardian om te kijken naar wat de situatie aan boord is en hoe er veilig een sleepverbinding tot stand kan worden gebracht”, aldus de woordvoerder. Hij kan niet zeggen hoe lang het nog duurt voordat hier meer duidelijkheid over komt. „Het kost tijd om mensen daar te krijgen en goede berekeningen te maken. De veiligheid staat voorop.”
Mocht het vrachtschip kunnen worden weggesleept, dan is nog niet duidelijk naar welke haven het gaat. De kustwacht houdt er ook nog steeds rekening mee dat het zal zinken. „Dat zorgt natuurlijk voor enorme schade, ook voor het milieu”, erkent de woordvoerder. Ook is er een zogeheten oliebestrijdingsvaartuig van Rijkswaterstaat onderweg, dat kan worden ingezet als er olie gaat lekken. Het gaat om het ms. Arca, die twee veegarmen van elk vijftien meter lang heeft. Met de veegarmen kan de olie afgevangen worden om te voorkomen dat die zich verder verspreidt.
De burgemeester van de gemeente Het Hogeland, Henk Jan Bolding hoopt niet dat de brand op de Fremantle Highway leidt tot een zelfde scenario als met containerschip MSC Zoe in 2019. Die verloor tijdens een zware storm enkele honderden containers, wat zorgde voor vervuiling van de Noord- en de Waddenzee.
„Ik hoop dat ons bespaard blijft wat er vijf jaar geleden gebeurd is”, aldus Bolding. Toen spoelden delen van de lading aan. Ook raakten kwelders vervuild. De Fremantle Highway vervoert een kleine 3000 auto’s en vloog zo’n 27 kilometer ten noorden van Ameland in brand.
De burgemeester van de gemeente waar onder meer Lauwersoog onder valt is in de nacht van dinsdag op woensdag op de hoogte gebracht door de veiligheidsregio. Op dit moment is zijn gemeente nog verder niet betrokken bij het incident.
Bolding zegt grote waardering te hebben voor iedereen die zich bezighoudt met het incident met de Fremantle Highway. „Ik wil mijn grote waardering en complimenten uitspreken voor alle hulpverleners.”
De nodige Amelanders zijn woensdagochtend naar het strand gegaan om te kijken of ze de brand op de Fremantle Highway konden zien. Dat zegt hoofd marketing Cinto Prosperi van de VVV op het eiland. Later kwamen er ook toeristen.
„Het is natuurlijk een behoorlijke ramp”, constateert Prosperi. Maar voor het toerisme op het eiland maakt het brandende schip niets uit. „We hebben als VVV exact nul telefoontjes gehad met vragen”, weet hij. Over de gevolgen van een potentiële milieuramp wil hij niet speculeren. „Maar zorgen leven natuurlijk wel.”
Bij strandpaviljoen ’t Strandhuys zien ze „een enkeling” op het strand naar het schip speuren, zegt een medewerker. „Het regent nu ook, en er is veel bewolking. Je ziet nu weinig”, voegt hij toe.
Op camping Roosdunen op Ameland speelt het scheepsongeluk qua vakantiestemming nauwelijks bij de gasten. „Nee, ik heb er geen concrete vragen over gekregen van gasten”, aldus een personeelslid van de camping. Wel wordt alles gevolgd via het nieuws en internet. En af en toe komt een gast naar de balie met een meer algemene opmerking: ‘Zo zo, het is wat’ of ‘Wat heftig he’.
Om het brandende vrachtschip ten noorden van Ameland uit de vaarroute te halen, wordt geprobeerd verbinding te leggen met een sleepvaartuig. Dat meldt Rijkswaterstaat. Het gaat om de Guardian, een sleepvaartuig van de kustwacht.
„Het idee is om het schip weg te slepen, een stukje uit de vaarroute. Daarna kijken we waar het schip naartoe moet.” Aan boord is nog brand, wat de operatie „niet gemakkelijk” maakt. Eerder wist het bergingsvaartuig Hunter via een noodverbinding het schip al gecontroleerd op een positie te houden.
De noodverbinding is volgens een woordvoerder van de kustwacht nodig om controle te houden over waar het vaartuig heen gaat. „Het is stuurloos, er is niemand meer aan boord”, aldus de woordvoerder. Daarbij is het gevaarlijk, omdat er nog brand aan boord is. Er is voor een zo veilig mogelijke locatie gekozen, tussen twee verkeersbanen in, en geprobeerd wordt het schip vrij te houden van obstakels op zee.
De gelegde verbinding is niet heel solide, aldus de woordvoerder, maar het was op dat moment het enige wat mogelijk was. De verbinding aan de achterzijde van het schip blijft in ieder geval totdat een mogelijk stevigere sleepverbinding kan worden gemaakt.
De Fremantle Highway staat nog steeds in brand, aldus de kustwacht, die eerder al aangaf dat een van de mogelijke scenario’s is dat het schip zinkt. Met dat scenario wordt in de voorbereidingen die nu worden getroffen het meeste rekening gehouden. „Momenteel wordt met meerdere partijen als bergingsbedrijven en Rijkswaterstaat bekeken wat de best mogelijke wijze is om de schade zoveel mogelijk te beperken.” Zo willen de instanties volgens de woordvoerder absoluut voorkomen dat vloeistoffen als brandstof in het water belanden. „We zetten alles op alles om dat te voorkomen.”
Naar verwachting hebben de 23 bemanningsleden van het vrachtschip dat in de nacht van dinsdag op woensdag in brand vloog op zo’n 27 kilometer ten noorden van Ameland geen of nauwelijks verwanten in Nederland. Verwanten die geen contact kunnen krijgen met hun „betrokken familielid”, kunnen contact opnemen met de scheepsagent Maripro. Dat melden de veiligheidsregio’s van Drenthe, Friesland en Groningen.
Alle 23 bemanningsleden zijn van het brandende vaartuig gehaald. Een van hen is overleden en er zijn meerdere gewonden. Zeven bemanningsleden sprongen overboord en werden opgepikt door vaartuigen ter plaatse, de rest werd met helikopters van de kustwacht van boord gehaald, meldde de Kustwacht eerder.
In Drenthe landden bij Groningen Airport Eelde twee helikopters met in totaal zestien slachtoffers, aldus de veiligheidsregio’s. Zij zijn vervoerd naar ziekenhuizen in Emmen, Groningen en Drachten. De overige zeven slachtoffers, onder wie het slachtoffer dat overleed, kwamen in Lauwersoog aan wal. Deze gewonden zijn overgebracht naar ziekenhuizen in Drachten en Leeuwarden. De gewonden worden behandeld voor ademhalingsproblemen, brandwonden en botbreuken.
Maripro is de vertegenwoordiger van de rederij van het schip in Nederland. De organisatie ontvangt later op woensdag een overzicht van de plek waar ieder bemanningslid wordt behandeld, aldus de veiligheidsregio’s. Maripro wilde woensdagmiddag geen verdere informatie verstrekken. „Er is iets verschrikkelijks gebeurd. We moeten eerst kijken wat er aan de hand is”, aldus directeur Arie Boer van de organisatie, die verder niet wilde reageren.
De Kustwacht roept mensen op niet met vliegtuigjes naar het brandende vrachtschip te vliegen. Het schip, met aan boord een kleine 3000 auto’s, vloog in de nacht van dinsdag op woensdag in brand toen het op zo’n 27 kilometer ten noorden van Ameland voer.
Volgens de kustwacht zijn meerdere vliegtuigjes onderweg naar de Fremantle Highway. „Dit hindert de hulpverlening. Vandaar het verzoek aan alle vliegtuigjes om niet naar het incidentschip te vliegen.”
Het vuur op het brandende vrachtschip boven Ameland verspreidde zich vannacht zo snel, dat 7 van de in totaal 23 mensen aan boord gecontroleerd in het water zijn gesprongen. Dat vertelde Willard Molenaar van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) tegen de NOS. Molenaar was als schipper van een van de reddingsvaartuigen betrokken bij de reddingsactie.
Rond 00.30 uur werd hij uit bed gepiept vanwege een melding van een brand op het schip de Fremantle Highway. „In eerste instantie zouden we er alleen naartoe gaan om standby te liggen, maar we zagen al gauw dat de situatie best wel ernstig was. Er hingen flink wat rookpluimen en het vuur verspreidde zich snel, veel sneller dan verwacht”, zei hij. „De mensen aan boord moesten er snel allemaal vanaf.”
Een voor een zijn ze gecontroleerd van het metershoge schip van boord gesprongen. „Ze waren echt in nood, daarom moesten ze springen. Dat doe je niet zomaar. Wij hebben ze uit het water gevist.” Een helikopter heeft daarna de rest van de mensen van het schip gehaald. Volgens Molenaar hadden de zeven opvarenden ademhalingsproblemen en waren ze gewond door de sprong in het water. Zij zijn met de boot van de KNRM naar Lauwersoog gebracht waar ambulances klaar stonden. Door de brand is een bemanningslid om het leven gekomen.
Een KNRM-medewerker op de kade zegt woensdagochtend dat ze een zware nacht hebben gehad. „Ze zijn al even wakker, het was zwaar voor ze”, geeft hij aan. Tijdens de actie kwam er onder meer een ‘medic’ aan boord „en onze mensen hebben natuurlijk ook hun hulpdiploma’s”. Nazorg voor de betrokkenen regelt de KNRM intern.
Volgens Nederlandse vissers was de Fremantle Highway dinsdagavond al in problemen. Volgens Dirk Kraak uit Den Helder verliet het schip omstreeks kwart voor tien de zogeheten botenlijn, de vaarroute voor vrachtschepen. „Toen ging hij rondjes draaien, een teken dat er problemen aan boord waren. Later raakte hij stuurloos en is hij gaan drijven”, zegt Kraak.
De Kustwacht kreeg omstreeks middernacht van de Fremantle Highway de melding dat er brand aan boord was. De bemanning van de Urker kotter UK 44 voer een eind verderop en zag in het donker de vlammen uit het schip slaan. „Het schip stond heftig in brand. Er waren toen al verscheidene reddingboten en een vliegtuig in de buurt”, zegt schipper Klaas de Boer. Zijn broer Hendrik maakte een filmpje.
Een ander Urker kotter, de UK 71, viste woensdagmorgen in de buurt van Terschelling op garnalen. Schipper Jan Post zegt dat de wachtsman (bemanningslid dat op dat moment aan het roer stond) rond middernacht de noodoproep hoorde. Omdat hulp van diverse KNRM-stations al onderweg was, hoefden de vissers niet in actie te komen.
Volgens Dirk Kraak ligt de coördinatie van een dergelijke hulpactie bij de Kustwacht. „Die kan ons opdragen er naartoe te varen. Dat was niet nodig.” Kraak maakt zich wel zorgen over de gevolgen van de brand, met name voor de veiligheid op zee. „Wij waarschuwen als visserijsector al jaren dat die botenlijn voor grote schepen te gevaarlijk is. Ze varen te dicht op de kust. Op sommige plekken is de afstand maar 6 mijl (ongeveer 11 kilometer). Dat grote schip vangt enorm veel wind. Hij was vanmorgen op drift met een gang van 2 mijl per uur.”
Als de Fremantle Highway zinkt, zal hij zeker nog vele meters boven water steken, stelt Kraak. „Het is daar 20 meter diep. Dat schip is veel hoger.” Gebeurt dat in de botenlijn, dan moeten vrachtschepen omgeleid worden, weet Kraak. „Dan volgen ze de noordelijke route. Die ligt veel verder uit de kust, dan moeten ze een mijl of 30 omvaren.”
Minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterschap spreekt in een eerste korte reactie zijn waardering uit voor „alle hulpdiensten die ter plaatse zijn en die zich met man en macht inzetten om verdere impact te beperken” van de brand op een vrachtschip boven Ameland.
„Ik leef mee met de slachtoffers, hun families en alle betrokkenen”, zegt Harbers op X, het vroegere Twitter. Zijn ministerie kan nog niet veel zeggen over eventuele gevolgen van de brand. Inmiddels is een noodverbinding gelegd met een bergingsvaartuig. Het Panamese schip dat een kleine dertig kilometer ten noorden van Ameland lag, staat nog steeds in brand en is nu stuurloos omdat iedereen van boord is gehaald.
Het blussen van elektrische auto’s is een moeilijke klus en vraagt een specifieke methode. Dat zegt Tom Hessels, adviseur energie- en transportveiligheid bij het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid, in reactie op de brand op een vrachtschip boven Ameland.
Het Panamese schip Fremantle Highway heeft 2857 auto’s aan boord, waarvan 25 elektrische auto’s. Rond middernacht kregen de hulpdiensten een melding van brand op het schip en op dit moment is de brand nog niet geblust.
Volgens Hessels maken brandende batterijen van elektrische voertuigen het „lastig” het vuur te bestrijden. Dat komt omdat een brandende batterij opnieuw kan ontsteken. „Dit herontsteken komt door de zogenaamde thermal runaway, een chemisch proces waarbij batterijcellen in het accupakket opwarmen”, legt Hessels uit. „Hierdoor worden andere cellen ook warm, waardoor ook deze in thermal runaway raken. De thermal runaway breidt zich op deze manier uit door het batterijpakket.”
Daar komt bij dat deze auto’s zo gebouwd zijn dat water niet bij de batterij kan komen. „Als je door een plas water rijdt, wil je niet dat water de batterij in komt. Daarom is koeling van de batterijcellen van buitenaf zeer lastig.” De enige manier is daarom om de batterij langdurig onder te dompelen in water.
Hessels kan niet ingaan op de specifieke situatie bij Ameland, maar zegt dat bij dit soort branden het scheepspersoneel en de brandweer „razendsnel” moeten kunnen optreden, omdat de brand zich snel kan verspreiden. Ook moeten ze over specialistische vaardigheden en gereedschap beschikken. „Zodra het incident zich heeft uitgebreid en is geëscaleerd, zijn er op open zee nagenoeg geen mogelijkheden meer om de brand te onderdrukken”, aldus Hessels.
De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) staat in contact met de Panamese autoriteiten over de brand op het vrachtschip ten noorden van Ameland. Een woordvoerder zegt nog geen onderzoek te doen, omdat daar eerst een verzoek van Panama voor moet binnenkomen.
De Fremantle Highway staat buiten de Nederlandse territoriale wateren in brand, waardoor de OVV niet verplicht is onderzoek te doen. „Maar het kan zijn dat we een verzoek om hulp krijgen van de Panamese autoriteiten, dan kunnen we wel onderzoek gaan doen.” Het is vooralsnog aan Panama om onderzoek te doen naar de brand.
OVV zegt de situatie wel in de gaten te houden.
De Waddenvereniging volgt nauwgezet wat er woensdag gebeurt met het brandende vrachtschip boven Ameland. Er is ook contact met Rijkswaterstaat. Maar de vereniging vindt het nog te vroeg om iets te zeggen over eventuele gevolgen voor het milieu of het zeeleven, aangezien alle aandacht volgens de vereniging eerst uit moet gaan naar de gewonden en het feit dat er iemand om het leven is gekomen.
„Iedereen is nu druk met het voorkomen van een grote ramp. Misschien helpt het bluswerk of kan het schip nog naar een haven worden gesleept. Dan ziet alles er weer heel anders uit. Pas als dat duidelijk is kunnen we iets naders zeggen”, aldus de Waddenvereniging.
Burgemeester Stoel van Ameland is bang dat het milieu beschadigd raakt als het brandende vrachtschip boven Ameland zou zinken, bevestigt een woordvoerder van de gemeente Ameland woensdag na berichtgeving van de NOS. In de nacht van dinsdag op woensdag is brand uitgebroken op een vrachtschip ten noorden van het eiland. Daarbij is een van de 23 bemanningsleden om het leven gekomen.
„Het is iets wat al langer speelt. Het is de grote angst van de eilanden, dat bij een van de vaargeulen iets gebeurt dat het milieu kan schaden”, zegt de woordvoerder. Volgens haar is het nog heel moeilijk te zeggen welke effecten het schip op de natuur van het Waddengebied en het eiland heeft.
De rook die van het schip afkomt is ook op het eiland te zien. Volgens de woordvoerder is de rook „behoorlijk zichtbaar”.
Stichting De Noordzee is bang voor grote gevolgen voor het milieu als het brandende vrachtschip geladen met auto’s op zee boven Ameland zinkt. „Dat kan een milieuramp betekenen voor de Noordzee en de Waddenzee”, zegt de organisatie.
„We hopen van harte dat het vrachtschip in veiligheid wordt gebracht, want als het zinkt, dan kunnen de gevolgen voor de Noordzee enorm zijn,” aldus Ewout van Galen, hoofd programma’s bij Stichting De Noordzee. „Het betekent dat het schip met zijn brandstof en de lading van duizenden auto’s op de Noordzeebodem terecht komt. Een potentiële ramp voor het milieu en het is dan te hopen dat het schip is te bergen en dat de vervuiling beperkt blijft.”
De gedachten van de woordvoerder gaan terug naar de ramp met MSC Zoe in januari 2019. Toen sloegen tijdens een zware storm boven de Waddeneilanden 342 containers overboord. De Noordzee en de Waddenzee werden vervuild. Volgens de stichting liggen nog steeds honderdduizenden kilo’s afval op de zeebodem.
„Zowel het incident van vandaag als de ramp met MSC Zoe vinden plaats op een zeer druk bevaren route dicht bij een kwetsbaar natuurgebied. Dat het om schepen met grote afmetingen gaat, maakt de risico’s nog groter. Dit soort rampen moeten we voorkomen, en als ze onverhoopt plaatsvinden, moet duidelijk zijn wie verantwoordelijk is voor het opruimen van de troep van de zeebodem,” aldus Van Galen.
Rijkswaterstaat houdt rekening met verschillende scenario’s als het gaat om het brandende vrachtschip ten noorden van Ameland. Welke dat precies zijn, kan een woordvoerder op dit moment nog niet zeggen. „Dat is afhankelijk van de staat van het schip en of de brand onder controle te krijgen is. Momenteel drijft het schip nog en staat het in brand.”
Rijkswaterstaat bekijkt met onder meer de kustwacht en bergingsbedrijven wat er met het schip moet gebeuren als het geborgen moet worden. „Wie gaat dat doen, op welke manier en waar moet het schip dan naartoe”, legt de woordvoerder uit. Ook wordt gelet op de effecten voor het milieu. „Een milieuramp is nog niet aan de orde, maar houden we ook rekening mee. Het is een van de scenario’s.”
RD-correspondent Bastiaan van Soest is op Ameland en doet verslag.
Op het strand bij Nes, vlakbij het reddingsstation van de KNRM, is het aan het begin van de ochtend nog rustig. Maar dat kon nog wel eens snel veranderen, denkt Hendrikus IJnsen, hoofd buitendienst van de gemeente Ameland, terwijl hij naar de zee staart. „Je ziet die rookwolken uit het schip komen. Straks komen toeristen en dagjesmensen hier kijken.”
Eigenlijk valt er zonder verrekijker niet zo heel veel te zien. De Freemantle Highway drijft zo’n 30 kilometer noordelijker in de vaargeul. Grote witte rookwolken waaien achter het schip. De brand op zichzelf baart IJnsen niet de grootste zorgen. „Wat gaat er gebeuren als de stookolie van dat schip in het water komt? Dat wordt een ramp. Misschien dan niet direct voor Ameland, omdat het te ver uit de kust is. Maar die stookolie drijft dan wel richting Schiermonnikoog. Dat kan een enorme vervuiling geven”, stelt hij.
Gevolgen voor toeristen en dagjesmensen heeft de ramp aan boord van het onder Panamese vlag varende schip niet, denkt IJnsen. „Daarvoor ligt het te ver uit de kust. En je kunt in feite hier niet zoveel zien. En echt strandweer is het eerlijk gezegd ook niet vandaag.”
Het is niet voor het eerst dat IJnsen op het strand staat om naar de gevolgen van een groot schip in de problemen te kijken. In de nacht van 1 op 2 januari 2019 verloor de MSC Zoe tijdens een zware storm 342 volgeladen containers. Zo’n 300 daarvan belandden ten noorden van Ameland in de Noordzee. „Toen we ‘s morgens op het strand kwamen, lag het hier al helemaal vol met lading uit die containers.”
De eerste dagjesmensen komen ondertussen naar het strand. Een van hen is Jouke Hoekstra uit Sint Annaparochie. Hij is op vakantie op Ameland. „Toen ik vanmorgen op mijn telefoon het nieuws zag, ben ik direct op de fiets gestapt. Zoiets maak je eigenlijk nooit mee toch?” Hoekstra heeft wel wat met het reddingswezen. „Op Terschelling tikte ik ooit een boekje op de kop over rederij Doeksen. Ze hielden zich naast het vervoeren van passagiers ook bezig met zeesleepwerk.” Hij las dat boek met aandacht. Nu staart hij over het water. „Wat een ellende. Je ziet die rook vanaf hier. Dat is van de lithiumaccu’s van die elektrische auto’s, denk ik. Bijzonder milieuonvriendelijk spul. Hoe gaan ze dat eigenlijk blussen? Bij een elektrische auto is dat toch ook haast niet te doen?”
Hoekstra opent een app op zijn telefoon en laat zien dat er drie schepen om de Freemantle Highway liggen. Het zijn de sleper Guardian van de Kustwacht en twee schepen van de Terschellinger rederij Noordgat, de RIB Hurricane en de sleper Hunter.
De bewolking zorgt ervoor dat het schip wat minder zichtbaar wordt. Hoekstra zucht en schudt zijn hoofd. „Ik houd wel van een beetje fotograferen. Ik heb nog met mijn camera en lenzen in mijn hand gestaan. Ik heb ze laten liggen aan de vast wal. Daar heb ik nu wel een beetje spijt van.”
Een bergingsvaartuig heeft een noodverbinding met het brandende vrachtschip ten noorden van Ameland weten te leggen. Met die verbinding houdt het bergingsvaartuig Hunter het schip gecontroleerd op een positie, meldt de Kustwacht.
De noodverbinding is volgens een woordvoerder van de kustwacht nodig om controle te houden over waar het vaartuig heen gaat. „Het is stuurloos, er is niemand meer aan boord”, aldus de woordvoerder. Daarbij is het gevaarlijk, omdat er nog brand aan boord is. Er is voor een voor zover mogelijk zo veilig mogelijke locatie, tussen twee verkeersbanen in, gekozen en er wordt geprobeerd het schip vrij te houden van obstakels op zee.
De gelegde verbinding is niet heel solide, aldus de woordvoerder, maar het was op dat moment het enige wat mogelijk was. De verbinding aan de achterzijde van het schip blijft in ieder geval totdat een mogelijk stevigere sleepverbinding kan worden gemaakt.
De Fremantle Highway staat nog steeds in brand, aldus de kustwacht, die eerder al aangaf dat een van de mogelijke scenario’s is dat het schip zinkt. Met dat scenario wordt in de voorbereidingen die nu worden getroffen volgens de woordvoerder het meeste rekening gehouden. „Momenteel worden met meerdere partijen als bergingsbedrijven en Rijkswaterstaat bekeken wat de best mogelijke wijze is om de schade zoveel mogelijk te beperken.” Zo willen de instanties volgens de woordvoerder absoluut voorkomen dat vloeistoffen als brandstof in het water belanden. „We zetten alles op alles om dat te voorkomen.”
Het 200 meter lange schip heeft 2857 auto’s aan boord waarvan 25 elektrische auto’s. De brand werd voor het eerst gedetecteerd in de buurt van elektrische auto’s. Of het daar ook is ontstaan en waardoor, is nog onduidelijk. De elektrische auto’s maken de brandbestrijding volgens de woordvoerder complexer, omdat accu’s niet zo makkelijk te blussen zijn.
De Duitse autoriteiten hebben hun hulp aangeboden voor het brandende autotransportschip voor de kust van Ameland. „We houden de situatie in de gaten”, zegt het zogenoemde Havariekommando, dat onder meer brandweerwerk kan verrichten en kan helpen bij het voorkomen en bestrijden van milieuschade.
Het Havariekommando zou kunnen helpen met schepen of personeel, laat het hoofdkwartier in de Noord-Duitse stad Cuxhaven weten. Er is hulp „stand-by”, maar voor zover bekend is er nog geen Duits schip ingezet.
De dienst werd twintig jaar geleden opgericht en is een samenwerking van de Duitse federale overheid en de deelstaten die aan de kust liggen. Het idee is dat het Havariekommando zowel op de Noordzee als de Oostzee kan helpen met rampenbestrijding. Het Duitse hulpschip Nordic ligt al klaar vlak bij het rampschip Fremantle Highway.
Het Panamese schip Fremantle Highway, dat op weg was vanuit het Duitse Bremerhaven naar Port Said in Egypte, drijft momenteel stuurloos rond en staat nog in brand, aldus de kustwacht. Het 200 meter lange schip heeft 2857 auto’s aan boord, waarvan 25 elektrische auto’s. De melding van de brand kwam rond middernacht binnen bij de hulpdiensten.
Volgens de woordvoerder van de kustwacht is het lastig een brand op zee onder controle te krijgen, zeker aangezien er niemand aan boord van het schip kan om te blussen. „Als er veel water aan boord komt, doet dat wat met het schip”, aldus de woordvoerder. Daarbij is ook het blussen van elektrische auto’s niet makkelijk. Er wordt wel geprobeerd om het vuur „enigszins” onder controle te krijgen.
Een van de scenario’s is dat het schip zal zinken. Eerder maakte het schip nog flink slagzij. „De bemanning heeft acties kunnen ondernemen om het schip meer te stabiliseren.” Er zijn volgens de woordvoerder meerdere bergingsschepen onderweg. Die moeten de situatie onder controle krijgen, mocht het vrachtschip gaat zinken.
Uit welk land de bemanningsleden komen, kan de woordvoerder nog niet zeggen.
Door de brand op een vrachtschip op zo’n 27 kilometer ten noorden van Ameland is een bemanningslid om het leven gekomen. Ook zijn meerdere mensen gewond geraakt, meldt de Kustwacht.
Op het schip zaten 23 bemanningsleden. De bemanning heeft zelf geprobeerd de brand te blussen, maar dat lukte volgens de kustwacht niet. De brand ontwikkelde zich zeer snel. „De brand breidde zich steeds verder uit, waardoor een evacuatie werd opgestart”.
Wie het omgekomen bemanningslid precies is, en waardoor die omkwam, kan een woordvoerder van de kustwacht nog niet zeggen. Ook weet de zegsman niet hoe ernstig de verwondingen van de gewonden zijn.
Zeven bemanningsleden zijn overboord gesprongen, de rest is met helikopters van de kustwacht van boord gehaald. „Het was een zeer grote brand, met zeer veel rookontwikkeling. Het was een zeer ernstige situatie aan boord. De kapitein besluit of wordt geëvacueerd of niet. Op een gegeven moment was de situatie zo nijpend dat werd besloten van het vaartuig te springen. Er waren reddingseenheden in het water, die hebben hen eruit gevist.”
De opvarenden zijn naar Lauwersoog en naar Groningen Airport Eelde gebracht. Zestien bemanningsleden zijn volgens de Veiligheidsregio Drenthe naar Groningen Airport Eelde overgebracht. Zij hadden ademhalingsklachten en zijn naar ziekenhuizen gebracht. Geen van hen verkeerde in levensgevaar.
Advertentie