Economie

Meer omzet voor Google-moeder Alphabet uit advertenties en cloud

Alphabet, het moederbedrijf van Google, heeft zijn omzet in het tweede kwartaal met 7 procent op jaarbasis zien stijgen tot 74,6 miljard dollar. Dat was onder meer te danken aan meer inkomsten uit Google-advertenties, maar ook door de opbrengsten uit clouddiensten. Onder de streep bleef een winst van ruim 18,3 miljard dollar over, tegen 16 miljard dollar vorig jaar.

ANP
25 July 2023 23:09Gewijzigd op 26 July 2023 00:01

De cijfers zijn opvallend omdat veel bedrijven juist terughoudend waren met investeringen. Zo bleven de inkomsten uit advertenties in het eerste kwartaal nog ongeveer op gelijke hoogte met die in dezelfde periode in 2022.

Het moederbedrijf van Google maakt ook bekend dat financieel topvrouw Ruth Porat een nieuwe rol krijgt binnen het bedrijf. Zij wordt per 1 september als nieuwe topvrouw verantwoordelijk voor wereldwijde investeringen van Alphabet en Google. Tot die tijd zal ze haar huidige functie blijven uitvoeren, terwijl het bedrijf op zoek gaat naar een vervanger.

Ook Microsoft kwam na het sluiten van de beurzen in New York met kwartaalcijfers. Het techconcern achter het Windows-systeem zag de kwartaalwinst met maar liefst 20 procent stijgen tot 20,1 miljard dollar. De omzet groeide met 8 procent in vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar, tot 56,2 miljard dollar. Die inkomstenstijging is voornamelijk te danken aan de gestegen opbrengsten uit Microsofts cloudactiviteiten. Die leverden namelijk 30,3 miljard dollar op, 21 procent meer dan een jaar eerder.

Ook bij Microsoft gaat de aandacht uit naar AI. „Organisaties vragen zich niet alleen af hoe, maar ook hoe snel ze deze volgende generatie AI kunnen toepassen om de grootste kansen en uitdagingen waarmee ze worden geconfronteerd veilig en verantwoord aan te pakken”, zegt Microsoft-topman Satya Nadella. „We blijven gefocust op het leiden van de nieuwe AI-platformverschuiving, het helpen van klanten bij het gebruik van de Microsoft Cloud om het meeste uit hun digitale uitgaven te halen.”

Microsoft voegde in mei zijn zoekmachine Bing toe aan chatbot ChatGPT, dat AI gebruikt om logisch klinkende teksten te schrijven. Vooralsnog maakte de zoekmachine alleen deel uit van de premium ChatGPT Plus-service, maar op een later moment zou Bing ook aan de reguliere versie worden toegevoegd. Daarmee wil Microsoft de concurrentie aangaan met de befaamde zoekmachine van Google. Dat heeft een vergelijkbaar systeem met de naam Bard.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer