Dutchbird failliet
De luchtvaartmaatschappij Dutchbird is donderdag door de rechtbank in Amsterdam failliet verklaard. Een doorstart is uitgesloten. De ongeveer 250 werknemers komen op straat te staan. Dat heeft directeur H. Prins bevestigd.
Dutchbird heeft eind december uitstel van betaling gekregen. Gesprekken met een financier liepen vast, waardoor de maatschappij in geldnood kwam. Later dienden diverse investeerders zich aan, maar alle onderhandelingen zijn op niets uitgelopen.
Een doorstart is niet mogelijk, omdat de start– en landingsrechten van luchtvaartmaatschappijen automatisch verloren gaan bij een faillissement, aldus Prins. Deze rechten behoren vaak tot de waardevolste bezittingen. Dutchbird was geen eigenaar van de vliegtuigen waarmee werd gevlogen.
KLM en Transavia hebben toegezegd bij sollicitaties voorrang te geven aan voormalige werknemers van Dutchbird. Dat zei een woordvoerder van de Vakbond van Nederlands Cabinepersoneel.
Dutchbird was door de ExelAviationGroup (EAG) van zakenman Erik de Vlieger overgenomen. De Vlieger trok echter zijn handen van de onderneming af, nadat directeur Harm Prins van EAG werd gearresteerd. De Vlieger wilde zijn handen vrij hebben voor het dagelijks bestuur van EAG en zei geen tijd meer te hebben voor Dutchbird.
Dit was een harde klap voor het bedrijf, dat vervolgens uitstel van betaling moest aanvragen. EAG was daarna nog wel lange tijd met Dutchbird in gesprek over een mogelijke doorstart.
Dutchbird vloog vooral op zonbestemmingen in landen rond de Middellandse Zee. De vervoerder is de zoveelste Nederlandse luchtvaartmaatschappij die het loodje legt. Zo gingen Air Holland en V–Bird al eerder failliet. De ExelAviationGroup zit ook in zwaar weer. De onderneming heeft ingrijpende maatregelen aangekondigd om het hoofd boven water te kunnen houden.