Kerk & religieZomerschool

Hoe een moslim tegen het kruis aankijkt

Waar het kruis van Christus door christenen soms als vanzelfsprekend wordt beschouwd, is dat bij moslims zeker niet het geval. Op de zomerschool van de stichting Evangelie & Moslims horen cursisten hoe de islam over de verzoening van zonden denkt.

7 July 2023 16:34Gewijzigd op 10 July 2023 11:48
Cees Rentier, directeur van stichting Evangelie & Moslims, geeft les op de zomerschool. beeld RD
Cees Rentier, directeur van stichting Evangelie & Moslims, geeft les op de zomerschool. beeld RD

In het gebouw van Hebron Missie in Amerongen vindt sinds maandag de zomerschool van Evangelie & Moslims plaats. Vierentwintig cursisten volgen de vijfdaagse studieweek, waarin ze onderwijs krijgen over het geloof en de cultuur van moslims.

„Door de islam wordt er anders tegen zonden aangekeken dan hoe christenen dat doen”, legt Cees Rentier, directeur van Evangelie & Moslims, de aanwezigen donderdagochtend uit. „Moslims zijn van mening dat je lichte of zware zonden kunt doen. En zoals een rijke sjeik het niet zoveel uitmaakt als er iets kleins van hem gestolen wordt, zo raakt het Allah niet als men tegen hem een overtreding begaat. Zonde is in de islam enkel het probleem van de mens.”

„De Bijbel leert ons echter iets anders”, vervolgt Rentier. „Wij doen God tekort als we zondigen. Ongehoorzaamheid aan Zijn wet laat Hem niet onverschillig. De Bijbel gebruikt niet voor niets zo vaak het beeld van het huwelijk als het gaat over de relatie tussen God en de mens. Het is trouwbreuk als wij tegen Hem overtreden. Onze zonden raken God in het hart, omdat ze laten zien dat we iets of iemand anders naast Hem zoeken. De Bijbel kent daarom ook geen verschil tussen lichte of zware zonden.”

Slachtoffer

De cursisten schrijven mee. Af en toe wordt er in de Bijbel gebladerd. „Een moslim kan zeggen: Christenen hebben onvoldoende oog voor Gods transcendentie. Hoe kan God namelijk lijden? Als je lijdt, wil dat zeggen dat iets je uit de hand loopt. Wat antwoord je, als dit beweerd wordt”, vraagt Rentier de aanwezigen. „God is ook mens geworden”, zegt een cursist. „Dat klopt, al wil dat niet zeggen dat God alleen in Zijn menselijke natuur geleden heeft”, reageert Rentier. „Het kruis laat zien dat God niet in Zijn geheel slachtoffer is van onze zonde. De Vader laat Zijn toorn over de zonde blijken door Zijn Zoon te zenden. Hij gaat niet helemaal ten onder aan onze overtredingen.”

Logisch

De kruisiging mag nooit als vanzelfsprekend worden beschouwd, stelt de directeur. „Christenen zijn vaak geneigd om op grond van veel Schriftgedeelten uit het Nieuwe Testament de kruisiging als logisch noodzakelijk te benadrukken. Een moslim begrijpt dat niet en kan door een christen de indruk krijgen dat je intellectueel iets mankeert als je dit niet snapt. De theologie van het kruis is echter niet vanzelfsprekend. God was niet verplicht om Zijn Zoon daaraan te laten sterven, Hij is geen slaaf van regels die boven Hem staan. De verzoening die aangebracht werd door het sterven van Jezus Christus laat Gods onverdiende, vrijwillige liefde voor zondaren zien. Als je dat beseft, kun je werkelijk naast een moslim gaan staan en belijden: Wij hebben het inderdaad niet verdiend dat God dat voor ons deed. God is vrij en ons niets verplicht. Redeneer vanuit het feit van het kruis, niet vanuit de logica. Het kruis is niet te begrijpen.”

Het is halfeen. Een cursist neemt plaats achter de piano. Even later klinkt in canon het lied ”U bent mijn Schuilplaats, Heer”. Na de lunch staat de les ”Begeleiding van nieuwe gelovigen” op het programma. De cursisten hebben dan nog anderhalve dag te gaan.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer