Bonden: tekort vrouwelijke beveiligers en schoonmakers Schiphol
Schiphol kampt nog steeds met personeelsproblemen. Dat stellen vakbonden CNV en FNV. Het gaat volgens de bonden om een tekort aan vrouwelijke beveiligers, bagageafhandelaars en schoonmakers.
De luchthaven nam de afgelopen maanden duizend nieuwe beveiligers aan, maar de werkdruk blijft volgens CNV hoog. Vooral vrouwelijke beveiligers „lopen op hun tandvlees”, omdat het aantal vrouwelijke collega’s achterblijft. Alleen zij mogen vrouwen fouilleren. „Er is een groot tekort. Dit betekent dat de vrouwen die werken non-stop aan het fouilleren zijn en nauwelijks tijd hebben om te rusten of andere taken uit te voeren”, aldus CNV-bestuurder Erik Maas.
Vorig jaar waren er in de meivakantie grote problemen op Schiphol, onder meer doordat er te weinig beveiligers waren. Dat leidde tot lange rijen en mensen die hun vlucht misten. Schiphol kwam daarna met een campagne om meer beveiligers te werven. Onder meer een hoger loon moet de arbeidsvoorwaarden aantrekkelijker maken. Volgens CNV is het aantal beveiligers er netto op vooruitgegaan, maar vertrekken ook veel mensen weer binnen een jaar.
Het hoge verloop heeft vooral te maken met de hoge werkdruk door onwerkbare roosters, zegt Maas. „Mensen hebben weinig zeggenschap en vinden dat er geen goede werk-privébalans is. Een bepaalde dynamiek in deze baan is te verwachten, maar voor veel mensen gaat dit te ver.” De vakbond verwacht in de zomervakantie niet dezelfde problemen met lange wachtrijen als vorig jaar, maar noemt het tekort aan vrouwelijke beveiligers wel „zorgelijk”. „Het blijft opletten deze zomer.”
Schiphol laat via een woordvoerder weten het beeld over het hoge verloop niet te herkennen. Wel geeft de luchthaven toe dat er een scheve man-vrouwverhouding was ontstaan bij de beveiliging. Na werving, ook speciaal gericht op vrouwen, is die verhouding inmiddels 60/40. „Dat is voor de zomerperiode voldoende om ook vrouwelijke beveiligers te kunnen aflossen”, aldus de zegsman.
FNV voorziet in de zomermaanden voornamelijk problemen bij de bagageafhandeling. „Er zijn niet voldoende mensen en het werk is fysiek ontzettend zwaar”, zegt een woordvoerster. Dat kan er toe leiden dat het medewerkers niet lukt alle bagage op tijd op de bagageband te krijgen. „Het kan zijn dat koffers daardoor niet op tijd in het vliegtuig worden geladen.” Ook denkt de vakbond dat door een „ernstig” tekort van schoonmakers prullenbakken op Schiphol niet op tijd geleegd zullen worden.