Onderwijsraad pleit voor minder lesuren en minder leerdoelen
Om de pijn van het lerarentekort te verzachten, moeten scholen snijden in het aantal lesuren en in het aantal leerdoelen.
Dat staat in het rapport ”Schaarste schuurt” dat de Onderwijsraad donderdag presenteerde. De raad vreest dat het lerarentekort een blijvend probleem is. Op dit moment komt het basisonderwijs landelijk gezien zo’n 10.000 leraren tekort en het voortgezet onderwijs 1700. De tekorten zijn het grootst in de achterstandswijken van steden. De Onderwijsraad doet de suggestie de wettelijke norm voor het aantal lesuren te verminderen en het aantal kerndoelen te beperken.
Nederlandse leerlingen krijgen in vergelijking met andere welvarende landen relatief veel les. In de eerste leerjaren van het voorgezet onderwijs is de Nederlandse norm 1000, terwijl andere landen gemiddeld op 919 zitten. In het basisonderwijs is de norm in Nederland 940 en in andere landen 799.
Als de overheid het advies van de Onderwijsraad opvolgt, zouden leerlingen wel minder lesuren krijgen, maar niet per se minder op school hoeven te komen. Ze krijgen dan bijvoorbeeld vier dagen les en op de vijfde dag is er een ander programma dat niet door docenten gegeven hoeft te worden, maar bijvoorbeeld door onderwijsassistenten.
De consequentie van minder lesuren is dat de overheid minder van scholen moet eisen, bijvoorbeeld door het aantal leerdoelen te beperken. De raad vindt dat er voldoende aandacht moet zijn voor rekenen, taal en geschiedenis. De vraag is of de school ook zoveel aandacht moet blijven besteden aan zaken als mediawijsheid, gezonde voeding en radicalisering. Voor het oplossen van maatschappelijke vragen kijkt de politiek al snel naar het onderwijs. Dat zou wel een tandje minder kunnen, denkt het adviesorgaan.
Solidair
De Onderwijsraad vindt ook dat scholen vaker solidair moeten zijn met elkaar. Zo zouden docenten van scholen met een kleiner tekort kunnen overstappen naar scholen met een groter tekort. In eerste instantie zouden schoolbesturen die meerdere locaties onder zich hebben, docenten daartoe kunnen aansporen.
De overheid moet scholen waar veel tekorten zijn, meer financiële middelen kunnen geven. Dan kunnen ze onder meer hun leerkrachten beter belonen.
De Onderwijsraad voelt niets voor dwang en drang vanuit de overheid. Scholen en docenten moeten zelf bepalen wie waar werkt.