Kabinet scherpt regels voor verkoop aan deur en op straat aan
Het kabinet scherpt de regels aan voor de verkoop aan de deur en op straat (colportage), laat minister Micky Adriaansens (Economische Zaken) de Kamer weten. Ze wil dat consumenten bij colportage straks niet meer direct aan een contract gebonden zijn.
„Ik wil dat consumenten de tijd krijgen om bewust een keuze te kunnen maken, net zoals in de winkel of online, door bijvoorbeeld verschillende producten of diensten te vergelijken”, aldus de bewindsvrouw woensdag in een brief aan de Tweede Kamer. Voortaan mag aan de deur geen contract meer worden getekend, maar de klant moet later expliciet toestemming geven.
Volgens de minister worden consumenten bij colportage en telemarketing vaak „overvallen” met een aanbod. Ze wijst erop dat bij de Consumentenbond en markttoezichthouder ACM veel klachten binnen komen over deze vorm van verkoop.
De Kamer nam deze week een motie van CDA en GroenLinks aan waarin staat dat er snel een einde moet komen aan de verkoop van energiecontracten aan de deur en via de telefoon. De ACM waarschuwde vorige maand nog voor misleidende werving voor vaste energiecontracten.
Verder wil ze het opzeggen van abonnementen van een krant, sportschool of stroomleverancier eenvoudiger maken. Dat wordt volgens haar soms onnodig ingewikkeld gemaakt. Adriaansens denkt bijvoorbeeld aan een „makkelijk vindbare link” op de website om een abonnement snel te beëindigen. „Het opzeggen van een abonnement zou net zo eenvoudig moeten zijn als het afsluiten ervan”, schrijft ze.
Adriaansens schrijft in haar Kamerbrief ook dat ze de Europese Commissie gaat vragen om kwetsbare consumenten, zoals kinderen, beter te beschermen tegen bepaalde schadelijke online handelspraktijken op websites en apps.