Onderwijs & opvoeding

Kersverse lector Bram Kunz wil vuur bij docent laten branden

Kennis over christelijk leraarschap is er genoeg. Maar hoe geef je als docent in de 21e eeuw die idealen concreet vorm? Om die vraag te beantwoorden wil kersvers lector dr. Bram Kunz zich vooral laten verrassen door de praktijk.

20 June 2023 20:23Gewijzigd op 22 June 2023 14:51
beeld ANP, LEX VAN LIESHOUT
beeld ANP, LEX VAN LIESHOUT

Hij gaat met nadruk praktijkgericht onderzoek doen. Lector Bram Kunz stelt daarom de inbreng van schoolleiders, leerkrachten, onderwijsadviseurs en studenten centraal bij de invulling van zijn rol als lector bij het nieuwe lectoraat ”Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21e eeuw” van Driestar educatief.

Waarom hebt u gesolliciteerd als lector voor dit nieuwe lectoraat?

„Binnen Driestar educatief heb ik me de afgelopen jaren veelvuldig beziggehouden met de vorming van christelijke leraren. Dat thema boeit me. De mensen voor de klas zijn identiteitsdragers, zij geven praktisch handen en voeten aan de missie van de christelijke school.

19425337.JPG
Bram Kunz. beeld Driestar hogeschool

In de contacten met leerkrachten hoor ik soms echter dat ze bijna kopje onder gaan in de hectiek van de dagelijkse praktijk. De christelijke idealen worden dan ingehaald door de waan van de dag. Bij startende docenten merk ik daarnaast dat ze het soms lastig vinden om gemotiveerd en bezield hun werk te blijven doen.

Ik zie het als mijn roeping om na te denken over wat er nodig is om leerkrachten te vormen vanuit de Bijbel, de belijdenis en de bronnen uit onze rijke christelijke traditie. Hoe ontsteken we het vuur bij onze onderwijsgevenden en –niet minder belangrijk– hoe zorgen we ervoor dat dit vuur blijft branden?”

Wat gaat u binnen dit lectoraat praktisch doen?

„Allereerst heel veel luisteren. De afgelopen jaren heeft Driestar educatief in diverse lectoraten aandacht besteed aan de vorming van christelijke onderwijsprofessionals. Ir. Piet Murre doet bijvoorbeeld onderzoek naar vakinhoud en didactiek vanuit christelijk perspectief.

Dr. Bram de Muynck heeft zich in zijn lectoraat gefocust op christelijke pedagogiek. Daaruit is onze christelijke pedagogiek ”Gidsen” ontstaan. Een rode draad in al die lectoraten is dat de rol van de leerkracht die van een gids is. Hij wijst jongeren de weg naar Christus.

In dit nieuwe lectoraat wil ik nadrukkelijk de vertaalslag naar de praktijk maken. Mijn vraag is hoe de christelijke leerkracht het gids-zijn kan verbinden met de praktijk. Waar schuurt het op dit punt? Op basis van de inbreng van het onderwijsveld op deze vragen zal in de loop van volgend jaar de definitieve focus van het lectoraat worden vastgesteld.”

Welke vragen leven er op de scholen, verwacht u?

„Ik wil terughoudend zijn met het delen van verwachtingen – juist omdat ik met een open blik de gesprekken over dit thema wil voeren. Als ik toch iets moet noemen: vanuit mijn ervaring als docent bij Driestar merk ik dat studenten voluit in de christelijke traditie willen staan. Ze willen het christelijk leraarschap echt praktisch handen en voeten geven. Tegelijkertijd vinden ze het lastig hoe ze het gedachtengoed van christelijke denkers als Bavinck, Waterink, Vogelaar, Bregman en Golverdingen kunnen vertalen naar de 21ste eeuw. Ik ben benieuwd op welke manieren we die rijke inhoud in een nieuwe vorm vruchtbaar kunnen maken.”

Meer over
Beste van RD

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer