EU wil reclamemacht Google opbreken en werkt aan miljardenboete
De Europese Commissie verdenkt Google van het misbruiken van zijn greep op onlinereclame. Het Amerikaanse internetbedrijf moet kiezen tussen de verschillende poten van zijn advertentiemachinerie en een deel van zijn activiteiten afstoten, is het voorlopige oordeel van de commissie. Google moet ook vrezen voor een boete van vele miljarden euro’s.
Google verdient zijn geld met het verkopen van onlinereclame en het helpen van adverteerders om de juiste doelgroep te vinden en hun advertenties te plaatsen en te beheren. Maar daarbij heeft het bedrijf concurrenten weggedrukt, concludeert de commissie na een eerste onderzoek. Google bevoordeelde bijvoorbeeld zijn eigen onlineadvertentiebeurs AdX. Als die slotsom wordt bevestigd in verder onderzoek, kan zij een boete opleggen van tot 10 procent van Googles wereldwijde jaaromzet.
Het grote techbedrijf is zo dominant dat afspraken over zijn gedrag niet kunnen volstaan, denkt verantwoordelijk Eurocommissaris Margrethe Vestager. Er zit volgens haar niets anders op dan het opbreken van Googles advertentiemachine.