Theoloog Schreiner: Denk iedere dag aan rechtvaardiging door geloof
Rechtvaardiging door het geloof is geen oud, dor leerstuk, vindt de Amerikaanse theoloog dr. Thomas R. Schreiner. „Als we ons over vrije genade blijven verwonderen, leidt dat tot een hart vol vreugde.”
De hoogleraar Nieuwe Testament aan het Southern Baptist Theological Seminary in Louisville (Kentucky) in de Verenigde Staten houdt deze maandag in Badhoevedorp op een studiedag van Tyndale Theological Seminary drie lezingen over het belang van de rechtvaardiging door het geloof. Daarin gaat het om Gods vrijspraak van zondaren, door het geloof in Jezus Christus. Het programma wordt dinsdag nog eens herhaald op een conferentie in Amerongen, mede georganiseerd door Geloofstoerusting.nl en het platform Hart voor de Gemeente van Hebron Missie.
De rechtvaardiging door het geloof heeft grote gevolgen voor het dagelijks leven, zegt Schreiner maandag in zijn derde lezing. Het leerstuk, herontdekt door de reformatoren in de zestiende eeuw, leidt volgens hem onder meer tot lofprijzing van God, geloofszekerheid en liefde tot de naaste.
Keller
„Rechtvaardiging is helemaal Gods werk”, stelt de hoogleraar eerst vast. „Toen Jona in de buik van de vis zat, beleed hij dat het heil alleen van de Heere is.”
Alleen wie onder de indruk is van Zijn genade en gelukkig is in Hem, zal God prijzen. „Mijn vrouw en ik hebben vier kinderen. Het belangrijkste is dat ze thuis de vreugde in de Heere hebben geproefd. Wat er in ons hart leeft, komt er altijd uit.”
Schreiner citeert even later de vrijdag overleden Amerikaanse theoloog Tim Keller, die in zijn ziekte –alvleesklierkanker– grote steun vond in de rechtvaardiging door het geloof en de „actieve gehoorzaamheid van Christus”. „Die leidt tot zekerheid. Alles hangt af van Christus’ dood en opstanding.”
De Duitse kerkhervormer Maarten Luther was geen „abstracte theoloog”, benadrukt Schreiner een paar keer. Hij paste het leerstuk van de rechtvaardiging door het geloof toe in het dagelijks leven. „Geloof verandert de manier waarop we leven. Geloof uit zich in liefde voor de naaste.”
Rooms-katholiek
Ook voor Schreiner zelf kreeg het leerstuk van de rechtvaardiging door het geloof grote betekenis, zegt hij na afloop van de conferentie. „Ik groeide op binnen de Rooms-Katholieke Kerk en las nooit uit de Bijbel. Dat was de gewoonte niet. Tot mijn zeventiende, toen ik ontdekte dat het goed kan komen tussen God en mij door het geloof, niet door werken.
Overigens heb ik nooit vijandschap gevoeld tegenover de Rooms-Katholieke Kerk, zoals sommigen anderen die deze kerk verlieten. Ik ben er met vreugde in opgegroeid, werd er nooit slecht behandeld. Maar toen ik de Schriften ging lezen, geloofde ik door de innerlijke overtuiging van de Heilige Geest wat die zeiden. Ik ging nog een maand of zes naar de Rooms-Katholieke Kerk, maar werd toen lid van een baptistenkerk.”
Waarom is rechtvaardiging door het geloof nog steeds belangrijk voor vandaag?
„Omdat die gaat over onze relatie met God en over het ontvangen van het eeuwige leven. Daarom blijft, tot het einde toe, de belangrijkste vraag voor de mens: Hoe sta ik recht tegenover God?”
Krijgt rechtvaardiging voldoende aandacht in de kerk?
„In sommige delen niet, in andere –zoals gereformeerde kerken– misschien wel. Maar zelfs dan lopen christenen het gevaar te vergeten hoe belangrijk de rechtvaardiging door het geloof blijft.
Keller heeft veel invloed gehad omdat hij dit leerstuk toepaste op het hart. En Luther benadrukte dat we iedere dag aan de rechtvaardiging door het geloof moeten denken, omdat we die anders vergeten.”
Christenen ervaren lang niet altijd de zekerheid en vreugde in het geloof, waarover u deze dagen spreekt.
„Die zijn er zeker niet altijd. We moeten de rechtvaardiging door het geloof steeds weer opnieuw tot onszelf prediken, omdat het leven ups en downs kent. We gaan door donkere valleien, worden ontmoedigd. Daarom zijn onderwijs, prediking, dagelijks Bijbellezen, gebed en ontmoeting met andere christenen zo belangrijk.”
Hoe kunnen christenen daarin volharden?
„Het belangrijkste is dat God belooft Zijn volk te bewaren. We hebben een God Die, als Hij een goed werk in ons is begonnen, dat ook zal voltooien op de dag van Christus Jezus. De nadruk moet dus liggen op het werk van God in ons leven.
Desalniettemin worden we opgeroepen te volharden en te vertrouwen. Dat betekent niet dat we voor God werken, maar in Hem rusten, tot het einde toe. In Hebreeën 11, dat grote hoofdstuk over geloofsvolharding, zien we dat mensen als Simson en Jefta struikelden. Dat helpt me herinneren dat volharding niet hetzelfde is als perfectie.”