Binnenland

Allochtone leerlingen lopen rekenachterstand in

Allochtone leerlingen op de basisschool zijn hun achterstand in rekenen aan het inlopen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Citogroep naar het niveau van reken– en wiskundeonderwijs in groep 5 van de basissschool. De resultaten zagen vrijdag het licht.

ANP
21 January 2005 15:17Gewijzigd op 14 November 2020 02:08

Vergeleken met de laatste aflevering van dit periodieke onderzoek in 1997, zijn kinderen over de hele linie beter gaan rekenen. De Citogroep, het instituut voor toetsontwikkeling in het onderwijs, liet in 2003 leerlingen op 45 scholen toetsen met rekenproblemen maken. Uit het onderzoek blijkt dat op scholen met achterstandsleerlingen de lestijd voor rekenen sterker is gegroeid dan op andere scholen. Dat zou kunnen verklaren dat allochtone leerlingen hun achterstand aan het goedmaken zijn.

Halverwege de basisschool blijken leerlingen steeds beter te kunnen rekenen, blijkt uit de vier periodieke peilingen die de Citogroep sinds 1987 liet uitvoeren. Sinds die tijd trekken scholen gemiddeld een half uur per week meer uit voor rekenen en wiskunde. Scholen met veel achterstandsleerlingen besteden een uur meer aan deze vakken. De onderzoekers brengen de meest recente stijging van het peil in verband met de betere lesmethoden die op de markt gekomen zijn. Meisjes kunnen nog steeds minder goed rekenen dan jongens.

De peilingen worden uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Onderwijs. Sinds 1997 concentreert het onderzoek zich naast rekenen en wiskunde op de Nederlandse taal en wereldoriëntatie.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer