Zuinig op pad met z’n zevenen in de Dacia Jogger
Tot voor kort was het onmogelijk om een zevenpersoons auto te vinden die onder de grens van 30.000 euro bleef. Met de 4,54 meter lange Jogger begint Dacia zelfs onder de twintig mille. Nu is er ook nog eens de ultrazuinige hybride.
Dacia blinkt uit in betaalbaarheid. Ook functionaliteit staat hoog op de lijst van eigenschappen. Waar veel grotere zevenzitters op de derde zitrij slechts plaats bieden aan kleine kinderen, kunnen in de Dacia Jogger helemaal achterin ook volwassenen heel behoorlijk zitten. De lichtgewicht stoelen kunnen er gemakkelijk uit zodat je het maximale laadvolume kunt benutten.
Bij de hybride gebruikt Dacia de bekende aandrijflijn van moederbedrijf Renault. Het gaat om een 1,6 liter atmosferische motor, die is gekoppeld aan maar liefst twee elektromotoren. Wegrijden gaat altijd elektrisch. Verder zorgt de uit de Formule 1 afkomstige elektronica dat de techniek zo optimaal mogelijk wordt ingezet. Hoofddoel: een laag brandstofverbruik. Dat is Dacia met deze auto zeker gelukt.
Bij het opgetelde vermogen van 141 pk en een fors koppel presteert de Jogger voldoende vlot.
Dacia kiest ervoor om de Hybrid louter als zevenzitter te leveren. Daarmee profiteren kopers maximaal van de geboden mogelijkheden. Achter de derde zitrij blijft er nog 160 liter voor bagage over. Als de achterste bank verwijderd is, groeit dit al meteen naar een gigantische 708 liter.
Een andere belangrijke eigenschap is dat de zevenzits Jogger een stuk lichter is dan de veel grotere exemplaren bij de concurrentie. Ook dat zorgt mede voor een gunstiger brandstofverbruik.
Het rijden gaat lekker soepel en stil. De motor komt krachtig over. Bijzonder is de versnellingsbak met vier verzetten. De twee elektromotoren zorgen dat er in totaal acht overbrengingen ontstaan. De relatief lange wielbasis heeft een positief effect op ruimte en comfort.