Economie

Honderden medewerkers Nedcar schrijven zich in als staker

Vele honderden medewerkers van VDL Nedcar schrijven zich maandagochtend in Holtum in als staker bij de vakbonden. Dat gebeurt op de Markt in het Limburgse dorpje. Bestuurder Ron Peters van FNV Metaal zei maandagochtend te verwachten dat zich tussen de 1500 en 2000 medewerkers van Nedcar laten inschrijven.

ANP
8 May 2023 10:17Gewijzigd op 8 May 2023 11:48

De vakbonden riepen voor maandag en dinsdag een 24-uursstaking uit na het mislukken van de onderhandelingen met VDL over een nieuw sociaal plan. Dat is volgens de bonden nodig omdat het contract met BMW voor de productie van MINI’s in de autofabriek begin volgend jaar afloopt. Daardoor dreigen massaontslagen bij Nedcar, waar zo’n 3800 mensen werken. Volgens VDL stellen de bonden te hoge eisen, de bonden vinden dat VDL hen onvoldoende tegemoet komt.

Nadat de onderhandelingen vorige week dinsdag zijn mislukt, legden de werknemers woensdag en donderdag het bedrijf plat met een wilde staking. Vrijdag werd het werk hervat. „We hebben toen nog honderd auto’s geproduceerd”, aldus de Belgische werknemer Peter Didden.

De vakbonden willen met de staking begin deze week druk zetten op VDL om tegemoet te komen aan hun eisen voor een sociaal plan. Tijdens een toespraak vroeg Peters de honderden stakers op het marktplein of ze ook de rest van de week willen staken als VDL dinsdag rond de middag niet positief gereageerd heeft. Waarop een luid instemmend gejuich klonk.

„Het is niet alleen jullie verdriet en boosheid”, hield Peters de actievoerders voor. „Dit is ook de boosheid van Limburg. Deze fabriek is er gekomen na sluiting van de mijnen. Er ligt een ereschuld aan Limburg!”

CNV-bestuurder Jeroen Bruinsma sprak van „een kruitvat dat tot ontploffing gaat komen”. Volgens hem zwaaien er boetes van BMW voor VDL als de productie niet gehaald wordt. De vakbonden hebben een brief aan BMW in München geschreven dat er gestaakt wordt.

Ook bestuurders van de Belgische vakbonden ACV en ABVV spraken de stakers toe. „Ik mis de geur van pallets en brandend rubber, zoals in België”, zei bestuurder Jos Poulens van de ACV. „Veel mensen hier zijn overgekomen van Ford Genk. Jullie verdienen een beter sociaal plan!”

Een woordvoerder van VDL bevestigde maandag dat de productie stilligt.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer