„Staking Albert Heijn kan ook andere supers raken”
Als de stakingen bij de distributiecentra van Albert Heijn veel langer duren, ontstaan er „zware problemen” in de Nederlandse supermarkten, zegt retaildeskundige Paul Moers.
„Albert Heijn heeft zo’n 36 procent marktaandeel, als de klanten naar andere supermarkten gaan dan raken de schappen daar ook leeg”, zegt Moers.
Volgens de supermarktkenner kunnen de concurrenten van Albert Heijn zo’n grote toeloop niet aan. „Dat is onmogelijk. Als een Vomar plat ligt met een paar procent marktaandeel dan ligt niemand daar wakker van. Die mensen kunnen dan gewoon bij een andere supermarkt hun spullen halen. Maar als Albert Heijn plat ligt, dat is iets heel anders.”
Overigens benadrukt een woordvoerster van Albert Heijn zelf dat nog maar een beperkt aantal winkels leger is dan normaal door de stakingen.
Doorgaan
De stakende distributiemedewerkers van Albert Heijn willen net zo lang doorgaan met hun staking totdat de supermarktketen met een verbeterd loonbod komt. Dat lieten vakbonden FNV en CNV dinsdag weten. „We hadden afgelopen weekend tot en met woensdag stakingen ingepland. Toen wisten we natuurlijk ook nog niet hoe hoog de actiebereidheid precies zou zijn”, legt FNV-bestuurder Levin Zühlke-van Hulzen uit. Maar nu de acties even aan de gang zijn hebben de bonden aan de stakers gevraagd of ze hun actie willen voortzetten. Het antwoord daarop is overal ja, zegt bestuurder Soraya Faez van CNV.
Goed bevoorraad
Meer dan de helft van de AH-supermarkten kan nog altijd goed bevoorraad worden, ondanks de staking. Dat meldde een woordvoerster woensdagmorgen. In het noordoosten en het zuidwesten van het land is de impact van de staking volgens haar wel zichtbaar in de schappen van de supermarkten. Het gaat daarbij om zowel verse als houdbare producten.