Omzet Laurus daalt ruim 8 procent
Consumenten hebben vorig jaar ten opzichte van 2003 ruim 8 procent minder aan boodschappen uitgegeven bij de winkels van supermarktconcern Laurus.
Dit liet Laurus woensdag weten.
Het concern sprak van een „teleurstellende omzetontwikkeling onder uiterst competitieve marktomstandigheden.”
De supermarktketens van Laurus -Edah, Konmar Superstores en Super de Boer- zetten in 2004 8,2 procent minder om dan een jaar eerder. Consumenten spendeerden in totaal 4,11 miljard euro bij het supermarktconcern. In 2003 was dat nog 4,49 miljard euro. De netto-omzet kwam in 2004 uit op 3,45 miljard euro, tegen 3,81 miljard een jaar eerder.
Het concern bevind zich volgens een verklaring in „een overgangsfase.” In 2004 is bij Edah en Super de Boer een vernieuwingsproces ingezet, „maar de verbouwde winkels dragen nog te kort bij om de dalende trend in de totale omzet te keren.”
De omzetproblemen waren het duidelijkst zichtbaar bij de Edah-winkels oude stijl. De Edah-winkels die al zijn omgebouwd naar de nieuwe discountformule Lekker & Laag vertoonden volgens Laurus juist omzetgroei. In de komende drie maanden zullen er nog vijftien winkels tot deze discountformule worden omgebouwd.
De Super de Boer-winkels oude stijl wisten zich, beter dan de oude Edah-winkels, staande te houden in de prijzenslag tussen de supermarkten. Het omzetherstel dat de Konmar Superstores lieten zien noemde Laurus „nog niet overtuigend.” Bij de Superstores zal binnenkort een nieuw concept (”every day low prices”) worden gepresenteerd.
Laurus gaat dit jaar verder met de vernieuwing van zijn winkelformules. Het concern kondigde recent aan daarvoor de komende twee jaar tussen de 263 miljoen en de 273 miljoen euro uit te trekken.