De vraag: Hoe zorgen we dat onze pleegkinderen vaker uitgenodigd worden?
Onze pleegkinderen worden niet vaak uitgenodigd voor verjaardagsfeestjes en bij kerkelijke activiteiten. Wat kunnen wij doen zodat ze overal wat meer bij betrokken worden?
Achter deze vraag lijkt de behoefte te liggen dat uw pleegkinderen spontaan betrokken worden bij sociale activiteiten van school en kerk. Dat kan ik goed begrijpen, want als ouders hoop je dat je (pleeg)kinderen integreren in de gemeenschap van kerk en school. Jammer als de vriendschappen niet vanzelf groeien, maar wel goed dat u overweegt daar zelf wat in te betekenen.
Eerst een paar vragen van mijn kant: Zijn er ook biologische kinderen in het gezin? Worden zij wel uitgenodigd? Nodigt u vaak kinderen uit bij u thuis?
Er is mijns inziens een verschil tussen de sociale activiteiten van school en de sociale activiteiten in de kerk. Bij de eerste ligt het initiatief bij het kind dat uitnodigt en dat er vrij in is wie het uitnodigt. Bij de kerkelijke activiteiten horen alle (pleeg)kinderen van de gemeente welkom te zijn.
Hoe komt het dat uw pleegkinderen niet uitgenodigd worden bij kerkelijke activiteiten? Is uw gezin het enige gezin met pleegkinderen en zijn uw kinderen niet goed in beeld of (nog) niet opgenomen in de gemeentegids?
Ik zou zeggen: Neem contact op met de leiding van de jeugdclubs, de zondagsschool of welke kerkelijke activiteiten er dan ook georganiseerd worden voor de leeftijdscategorie van uw pleegkinderen.
Kaart uw vraag ook aan bij de kerkenraad van uw gemeente. Bijvoorbeeld bij een (jeugd)ouderling of bij iemand in de gemeente die als taak heeft om oog te hebben voor de jeugd.
Dan wat betreft de schoolactiviteiten: Hoe stellen uw pleegkinderen zich op? Geven ze zelf aan dat ze graag willen spelen met kinderen uit de klas? Nemen ze initiatief voor contact? Moedigt u hen daarin aan? Afhankelijk van de leeftijd van uw pleegkinderen kunt u daar zelf ook wat in betekenen. Tot een bepaalde leeftijd (ongeveer 8 jaar) kunnen ouders onderling ook een speelafspraak organiseren, in overleg met het kind.
U kunt naar aanleiding van de gesprekjes met uw pleegkinderen en uw eigen observatie merken met welke kinderen het klikt en deze contacten verder aanmoedigen. Als er zo wederzijds contact ontstaat, komen er vanzelf uitnodigingen voor verjaardagspartijtjes.
Wat u daarnaast nog kunt doen is dit bespreekbaar maken bij de leerkracht (of mentor) van uw kind. Een leerkracht is heel goed in staat om leerlingen positief te betrekken bij het groepsgebeuren en kinderen daardoor meer zichtbaar te laten worden.
Jacoba de Lijster-Brak, docent omgangskunde Hoornbeeck College Amersfoort