Economie

Handgeschreven advertentie zorgt voor volle zaak bij ‘perzenkoning’

De handgeschreven advertenties van ”De Perzenkoning” Jaap Vos (82) leveren hem meer klanten op dan strak vormgegeven reclame.

11 April 2023 09:19Gewijzigd op 11 April 2023 09:24
Jaap Vos in zijn zaak in Hendrik-Ido-Ambacht. beeld Cees van der Wal
Jaap Vos in zijn zaak in Hendrik-Ido-Ambacht. beeld Cees van der Wal

Als je het telefoonnummer in de opvallend handgeschreven advertentie belt, krijgt de beller te horen: „Met ”De Perzenkoning””. Hoe Jaap Vos aan die naam komt? „Ik heb in de loop van vele jaren in totaal wel veertien tapijtwinkels overgenomen. Eén daarvan was ”De Perzenkoning” uit Eindhoven. Ik heb niet alleen die zaak overgenomen maar ook die naam.”

Het lag helemaal niet voor de hand dat Vos in tapijten zou gaan handelen. „Ik kom van een boerderij en ben zelf ook boer geweest. Met drie man melkten we veertig koeien per dag.” Later werd hij bedrijfsleider op een boerderij in Hoofddorp. De eigenaar handelde in aardappels. „Hij ontdekte dat ik goed kon handelen, dus zo rolde ik de aardappelhandel in. Al snel ben ik voor mezelf begonnen in Barendrecht.”

Toen zijn vader overleed, nam Vos diens groothandel in chocolade en suikerwerken over. Die zaak verkocht hij en stapte over op de metaalhandel. Weer een paar jaar later ging hij van metaal naar antiek. „Ik verkocht onder andere snottebelletjes, dat zijn ouderwetse koperen olielampen.”

Vertegenwoordiger

Eind 1969 kwam er een vertegenwoordiger in Perzische tapijten in de antiekwinkel. Hij vroeg of hij tapijten in de winkel mocht leggen. „Pas als ik ze wist te verkopen, hoefden we hem te betalen. Zo ben ik in de tapijthandel gerold.”

19216763.JPG
De handgeschreven advertentie van de perzenkoning. beeld Jaap Vos

De Perzische tapijten waren populair in die tijd. De zaken gingen goed. Vos begon een groothandel. Hij reisde naar de landen waar de tapijten gemaakt werden: Iran, India, Pakistan en Afghanistan en kocht ze daar zelf.

In de jaren tachtig zakte de tapijthandel in. „Winkeliers die tapijten bij mij kochten, stopten ermee. Ik nam die winkels over, inclusief huurcontract. De voorraad probeerde ik kwijt te raken door middel van opheffingsuitverkoop.” Zodoende adverteert Vos al jarenlang met dat woord.

Drukker

„Ik schreef mijn advertenties altijd zelf met de hand. Precies op het formaat en de manier zoals ik dat wilde. De krant tikte het dan over en maakte er een strakke advertentie van. Maar bij het AD ging het keer verkeerd. Die krant plaatste mijn handgeschreven stukje. Ik merkte direct dat er meer klanten in de winkel kwamen omdat de advertentie veel opvallender was. Toen ben ik daar mee doorgegaan. Nog steeds is het iedere keer als ik geadverteerd heb, een stuk drukker in mijn winkel.”

Anno 2023 heeft Vos alleen zijn groothandel in Hendrik-Ido-Ambacht overgehouden. „Daar hangen en liggen nog zo’n 4000 tapijten die ik kwijt moet.” Een opvolger heeft Vos niet. De zaak verkopen wil hij niet. „Dan krijg ik er maar een schijntje voor. Er zijn voor mij maar twee opties: of ik kom te overlijden of ik verkoop de zaak leeg.”

Kanker

De dood was twee keer heel dichtbij. „Ik heb twee keer kanker gehad: de eerste keer in mijn keel en de tweede keer in mijn prostaat. Door middel van operaties en bestralingen ben ik er weer van genezen.”

Dus stelt Vos nu elke zaterdag zijn groothandel open voor verkoop aan particulieren. „Daar heb ik toestemming voor. Elke zaterdag verkoop ik wel zo’n twintig tot dertig tapijten. Ze zijn weer in de mode. Een strak, modern interieur met een mooie Pers op de vloer is weer helemaal in.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer