Bedrijven slordig in beantwoorden e-mail
Veel bedrijven reageren traag of helemaal niet op e-mails die via hun eigen internetpagina’s binnenkomen. In 2004 werd 43 procent van de digitale berichten niet beantwoord.
Dat blijkt uit onderzoek dat het Haagse marktonderzoeksbureau Morph dinsdag publiceerde.
De onderzoekers schreven 98 organisaties aan, waaronder grote concerns als Shell, Unilever, KLM, TPG, Vodafone en Center Parcs. Ze stuurden elk daarvan vijf verschillende mailtjes, waaronder een klachtenbrief. Slechts een op de vijf organisaties beantwoordde alle berichten. Bijna eenderde reageerde helemaal niet op het mailtje met de klacht.
Op 43 procent van de verstuurde mails kwam vorig jaar zelfs geen enkele reactie. „Ongelooflijk”, stelde Morph-onderzoeker Dick Vierling. „Organisaties laten het moment waarop ze commercieel actief hadden kunnen zijn, verloren gaan.”
De onderzochte ondernemingen kregen drie weken de tijd om te reageren. De onderzoekers keken naar de reactiesnelheid en naar de inhoud van de antwoorden. Tien procent van de teruggestuurde reacties beoordeelde Morph als „inhoudelijk onvoldoende.”
De bancaire sector was het beste jongetje van de klas met een gemiddeld rapportcijfer van 6,6. De verzekeringsbranche kwam met een 2,9 als slechtste uit de bus.
De topvijf van bedrijven die goed reageerden, bestond uit uitzendconcern Randstad, de keten van elektronicawinkels Media Markt, bloemenverzender Fleurop, bankconcern ABN AMRO en een gedeelde vijfde plaats voor koeriersbedrijf DHL en softwareconcern Microsoft. Ze kregen cijfers die varieerden van een 9,8 tot een 8,8. Tien bedrijven kregen een vette nul. Daarbij zijn autoservicebedrijf Kwik-Fit, kledingconcern C&A en zoekmachine Altavista.