Economie

Zwijgzaam Grolsch introduceert Zinniz

Het moet een doorslaand succes worden: Zinniz, het nieuwe bier van Grolsch. Hoe dat straks echter valt te meten, bleef maandag bij de presentatie van het zogenaamde freshbeer (frisbier) in de kleuren oranje, rood en felgeel volstrekt onduidelijk.

ANP
16 April 2002 08:28Gewijzigd op 13 November 2020 23:31
AMSTERDAM - De Nederlandse biermarkt staat onder druk. Reden voor Grolsch om een nieuw bier te ontwikkelen. Maandag vond in Amsterdam de presentatie plaats van ”freshbeer” Zinniz. - Foto ANP
AMSTERDAM - De Nederlandse biermarkt staat onder druk. Reden voor Grolsch om een nieuw bier te ontwikkelen. Maandag vond in Amsterdam de presentatie plaats van ”freshbeer” Zinniz. - Foto ANP

De Grolsch-directie weigerde meermalen concrete verwachtingen over Zinniz uit te spreken. Zelfs een opmerking dat het nieuwe merk „enkele procenten” van de biermarkt moet veroveren, stelde ze even later weer bij.

De muziek knalde uit de luidsprekerboxen, hallucinerende kleuren sprongen van het beeldscherm en woorden als fun, dorstlessend en succesvol vlogen in Amsterdam door de zaal. Duidelijk werd al snel dat Grolsch de reclameslogan ”vakmanschap is meesterschap” niet echt van toepassing vond op Zinniz. Het moet sneller, frisser en „aspiratief.”

De reden voor Grolsch om in mei met een nieuw bier te komen, is helder. „De Nederlandse biermarkt als geheel staat onder druk, daalt zelfs iets”, aldus Grolsch-voorman J. Troch. Daar kunnen recente introducties als grapefruitbier weinig aan afdoen. Dus moest er nodig iets gebeuren.

Grolsch heeft naar eigen zeggen grootschalig en langdurig onderzoek verricht naar de (bier)voorkeur van consumenten van 18 tot 35 jaar. Daaruit kwam naar voren dat het nieuwe bier onder andere fris, zoet(er) en baanbrekend moest zijn. Dus komen er vanaf half mei drie varianten Zinniz (met 5 procent alcohol) op de markt, verkrijgbaar in longneck (de glazen fles zonder statiegeld) en blikje.

De Grolsch-top moest toegeven dat de uiterlijke overeenkomsten met de zeer succesvolle Breezers opmerkelijk zijn. „Maar de smaak is anders.” Een grootscheepse reclamecampagne moet de introductie van het freshbeer ondersteunen. Ook hiervan hield de directie de kosten stil.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer