Economie

ANVR: reisorganisaties verbeteren websites om prijstransparantie

Reisorganisaties passen momenteel hun websites aan zodat zij voldoen aan eisen op het gebied van prijstransparantie van de Autoriteit Consument & Markt (ACM), meldt reiskoepel ANVR. De nieuwe afspraken hierover gelden vanaf zaterdag. Alle informatie over vakantieprijzen moet dan meteen duidelijk zijn voor de reiziger, stelt de ANVR.

ANP
28 March 2023 10:42Gewijzigd op 28 March 2023 14:46

De organisatie reageert daarmee op een bericht van de Consumentenbond dat reisaanbieders consumenten op grote schaal misleiden met lokkertjes. Meer dan acht op de tien reizen die de organisatie bekeek, was niet voor de aanbiedingsprijs te boeken. Zo blijken reizen vaak helemaal niet beschikbaar of de prijs gaat omhoog zodra een reiziger begint met boeken.

De ANVR benadrukt dat reisbedrijven zich moeten houden aan de geldende wet- en regelgeving. „Over de interpretatie daarvan zijn net nieuwe afspraken gemaakt met de ACM”, aldus de belangenbehartiger.

De ANVR stelt dat reisbureaus vroeger werkten met prijzenboekjes, waarin de prijzen voor een vakantie gedrukt werden aan het begin van een seizoen. Maar tegenwoordig hebben ze te maken met zogeheten ‘fluid pricing’. Dat betekent dat de prijs continue meebeweegt met vraag, aanbod en beschikbaarheid. „Reisondernemingen doen er alles aan om hun prijzen zo transparant mogelijk voor de reiziger naar voren te laten komen in advertenties en op de website”, stelt de ANVR.

De brancheorganisatie benadrukt ook dat alle informatie over prijzen vanaf zaterdag direct duidelijk zal zijn wanneer iemand wil boeken. „Daarnaast moeten de bijkomende kosten per boeking, met uitzondering van lokale taxen en heffingen, in één bedrag getoond worden. Deze kunnen later in de boeking wel weer opgesplitst worden zodat de reiziger in detail weet wat inclusief is in de reissom”, aldus de organisatie.

Corendon, een van de reisorganisaties die door de Consumentenbond wordt beschuldigd van misleiding, zegt dat het bedrijf per 1 april voldoet aan de eisen van de ACM. Er is alleen één product, de verkoop van cruisereizen, waarbij dit niet gaat lukken”, zegt een woordvoerster. „Voor die reizen werken wij samen met een aantal buitenlandse cruiserederijen. Heel ingewikkeld om ervoor te zorgen dat je op voorhand op een digitale goede manier alle prijscomponenten te pakken hebt, waardoor je in een keer de volledige reissom kan tonen. Dat is technisch en operationeel heel lastig”, vervolgt ze.

Bij D-reizen, een andere reisaanbieder met een volgens de bond misleidend prijsbeleid, was dinsdag niemand bereikbaar voor commentaar.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer