Meer gokreclames in aanloop naar verbod
Onlinegokbedrijven geven in aanloop naar een reclameverbod fors meer geld uit aan reclames, ondanks beloftes om daarmee te matigen. In bushokjes, op tv en online is er volop reclame te zien. Ondertussen werkt minister Franc Weerwind (Rechtsbescherming) nog altijd aan de uitwerking van een verbod voor een groot deel van de reclames, meldt de NOS.
De afgelopen vier maanden is er een derde meer uitgegeven aan reclame dan een jaar eerder. Het komt neer op bijna 15 miljoen euro extra, blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Nielsen. Die stijging is deels te verklaren door het WK voetbal in Qatar waarbij gokbedrijven extra reclame maakten, maar ook na dat toernooi werd er meer geld in reclames gestopt.
De gokbedrijven waar de Nederlandse Staat aandeelhouder van is, staan in de top-5 van bedrijven die het meeste geld uittrokken voor reclame voor onlinegokken. Toto (Nederlandse Loterij) gaf 29 miljoen euro uit sinds oktober 2021, Holland Casino zo’n 21 miljoen.