Eigenaar kledingzaak Remo Fashion emigreert
Kledingondernemer Sander Modderkolk heeft zijn bedrijf Remo Fashion te koop gezet. De 41-jarige Rijssenaar emigreert met zijn gezin naar Brazilië. „We hebben het altijd met plezier gedaan maar we moesten een keus maken.”
Het zal voor een deel van de clientèle best even schrikken zijn geweest, toen afgelopen zaterdag de folder van Remo Fashion in de bus viel: Opheffingsuitverkoop! In het Reformatorisch Dagblad had enkele dagen eerder al een advertentie met dezelfde boodschap gestaan.
De aanbieder van ”vertrouwde en betaalbare” dames- en kinderkleding is een begrip in reformatorisch Nederland. Sinds 1995 hield het bedrijf in voor- en najaar verkopingen in zaaltjes verspreid over de Biblebelt. Later kwam daar de webshop bij, die vooral in de coronatijd sterk groeide.
Komende zomer stopt het echtpaar Sander en Valéria Modderkolk ermee. Tot dan houden ze een laatste „opheffingsronde” langs dertien ”hotspots” in de achterban. Vrijdag was er een verkoping in Capelle aan de IJssel, zaterdag 18 maart een in Ridderkerk.
Keus
Sander werkt vanaf 2008 in het bedrijf en nam dat in 2016 van zijn vader René over. „We hebben Remo Fashion altijd met bijzonder veel plezier gerund, maar we moesten een keus maken”, vertelt hij. „Mijn vrouw komt uit Brazilië. In dat land hebben we ook twee bedrijven, die sterk groeien. Daar gaan we ons nu op focussen.”
Wat meespeelt om deze zomer naar het Zuid-Amerikaanse land te emigreren is dat de twee kinderen van het echtpaar nog jong zijn. „We hebben een dochter van elf en een zoon van zeven jaar. Die zitten nu nog in een leeftijd dat ze redelijk gemakkelijk aan een nieuwe omgeving kunnen wennen. Ze maken het schooljaar af en dan vertrekken we.”
Het Nederlandse gezin komt te wonen in een voorstad van de metropool Sao Paulo. De kinderen gaan er straks naar een privéschool.
Winst
Wat gebeurt er met Remo Fashion? De ondernemer ziet het liefst dat zijn bedrijf wordt overgenomen. In de advertentie en de laatste folder wijst hij daar ook op. „Het is een goed lopend bedrijf met een gezonde winst waar een nieuwe eigenaar prima van kan leven.”
Er is één vaste medewerker, die parttime in dienst is. „Daarnaast hebben we een groep dames die ons in piektijden op oproepbasis helpen.”
In het klantenbestand staan een kleine 27.000 relaties. Naast de rechtstreekse verkoop aan Nederlandse consumenten belevert Remo Fashion onder het eigen label ook winkels in binnen- en buitenland, met name in Canada.
De kleding kocht Modderkolk in bij buitenlandse leveranciers. „Die kan wel uit verschillende landen komen. De meeste fabrieken heb ik zelf bezocht. Ik let erop dat de arbeidsomstandigheden voor het personeel daar goed zijn.”
Modderkolk heeft goede hoop dat hij een nieuwe eigenaar voor Remo Fashion zal vinden. „Er hebben zich al diverse geïnteresseerden gemeld. Daar ben ik mee in gesprek.”
Bedanken
Veel klanten hopen dat die doorstart er komt, denkt Modderkolk. De reacties stromen binnen. Op de website staat de mededeling dat het bedrijf „vanwege de drukte” momenteel telefonisch niet bereikbaar is, alleen per e-mail.
„Mensen bedanken ons. Ze vinden het jammer dat wij stoppen, maar zeggen er vaak bij dat ze hopen dat het bedrijf blijft bestaan. Jullie voorzien echt in een behoefte, horen we steeds.”