Maastricht kwaad op Rijkswaterstaat om brug over Julianakanaal
Maastricht vindt het onaanvaardbaar dat Rijkswaterstaat een eerdere overeenkomst over de bouw van een nieuwe brug over het Julianakanaal niet nakomt. De huidige brug is 85 jaar oud en dringend aan vervanging toe. Gezien de fors gestegen kosten en de stikstofproblemen ziet Rijkswaterstaat (RWS) nu alsnog af van nieuwbouw, en wil de oude brug hooguit renoveren. Daarmee gaat wethouder John Aarts (VVD) van Maastricht niet akkoord, blijkt uit een brief van de wethouder aan de gemeenteraad vrijdag.
De brug is de belangrijkste verbinding van het dorp Itteren met de buitenwereld. De brug veroorzaakt al jaren overlast bij inwoners van Itteren vanwege een plaatconstructie, die werd aangelegd ter versteviging van de brug. Ook is het fietspad op de brug niet meer van deze tijd. Het is volgens Aarts maar de vraag of het Rijksmonument gerenoveerd kan worden.
De gemeente gaat bekijken of de in 2020 gesloten overeenkomst tussen Rijkswaterstaat en Maastricht juridisch af te dwingen is. De gemeenteraad stuurde afgelopen week een brandbrief over de brug aan verantwoordelijk minister Mark Harbers van Infrastructuur & Waterstaat (I&W). Naar aanleiding van die brief hebben de Kamerleden Harmen Krul (CDA) en Habtamu de Hoop (PvdA) vragen gesteld aan de minister.
Rijkswaterstaat laat in een brief aan de gemeente weten dat de bouw- en materiaalkosten voor de brug sinds de overeenkomst met de gemeente verdubbeld zijn, van 13,2 miljoen naar 25,8 miljoen, en daar komen de kosten voor het noodzakelijk verleggen van gasleidingen nog bij. Het door het ministerie beschikbaar gesteld budget is ontoereikend voor vernieuwing. De minister stelt geen aanvullend budget beschikbaar.