RMU gaat leden met geldstress actief doorverwijzen naar hulpinstanties
De RMU gaat een „nieuwe dienst” aanbieden aan leden met geldzorgen. Dat staat in de nieuwe arbeidsvoorwaardennota die de reformatorische vakorganisatie dinsdag aan minister Carola Schouten (Armoedebeleid) overhandigde.
De nota –met als thema ”De macht van koopkracht”– gebruikt de RMU als leidraad voor de cao-onderhandelingen. In het document staan voor dit kalenderjaar drie speerpunten. In het pand van de RMU in Veenendaal lichtte Jan Schreuders, coördinator arbeidsvoorwaardenbeleid, die toe.
In de eerste plaats maakt de vakorganisatie zich in 2023 hard voor een hoger salaris. Anders dan de vakbonden FNV en CNV –die een looneis op tafel leggen– formuleert de RMU traditiegetrouw een loonwens. „Uiteindelijk moeten werkgevers en werknemers er gezamenlijk uitkomen; eisen stellen past daar niet bij”, stelde Schreuders.
Eenverdieners
De RMU pleit in de loonwens voor „een combinatie van procenten en centen”. Concreet: een salarisverhoging van 5 procent plus een nominale loonsverhoging van maandelijks 100 euro bruto, waarbij het laatstgenoemde bedrag eventueel alleen zou kunnen worden toegekend aan inkomens tot een bepaalde grens. De loonwens is de hoogste in de historie van de RMU, gaf Schreuders aan. „Meer dan ooit vraagt deze tijd om aandacht voor de loonontwikkeling.”
Daarbij noemt Schreuders de situatie van eenverdieners. Die betalen fors meer belasting dan een stel waarvan beide partners werken, weet hij. „Pas las ik nog in het weekblad EW dat een eenverdiener met een bruto jaarsalaris van 54.000 euro een netto-inkomen overhoudt dat 17 procent lager ligt dan het netto-inkomen van een bijstandsgerechtigde met drie kinderen. Kortom, het huidige stelsel is aan een herziening toe.”
Toeslagen
Het tweede speerpunt: werken moet weer lonend worden. Schreuders ziet dat steeds meer werkenden te maken krijgen met inkomensarmoede. Daarom roept hij het kabinet op om onder meer de belasting op arbeid te verlagen en het voor mensen met een uitkering gemakkelijker te maken om weer aan het werk te gaan. „Uitkeringsgerechtigden raken verstrikt in de regelgeving en verliezen vaak toeslagen als ze wat bijverdienen.”
Het derde speerpunt volgt uit het tweede: omdat inkomensarmoede steeds meer mensen treft, wil de RMU zich toeleggen op het gesprek met en hulp aan leden die kampen met geldstress. Schreuders: „Noem dit gerust een nieuwe dienst. Onze mensen zijn en worden geschoold om signalen op te vangen, veiligheid te creëren om een gesprek aan te gaan en ook de weg te wijzen naar personen en instanties die kunnen helpen.”
Minister Schouten zei, na het in ontvangst nemen van de arbeidsvoorwaardennota, het toe te juichen dat de RMU leden gaat helpen die niet of nauwelijks kunnen rondkomen. „Mensen weten bijvoorbeeld vaak niet op welke toeslagen ze recht hebben. Zo sprak ik onlangs een oudere vrouw die recht had op zorgtoeslag, maar die nog niet kreeg. Daarom vraag ik ook de RMU te helpen om mensen te wijzen op de mogelijkheden.”
Loonbeslag
De minister constateert daarnaast dat het steeds vaker voorkomt dat werknemers te maken krijgen met loonbeslag. Hierbij houdt de deurwaarder een deel van het salaris in waarvan schuldeisers worden afbetaald. Als werkgevers signalen herkennen, zoals een lagere productiviteit of een hoger ziekteverzuim, zou nog tijdig kunnen worden ingegrepen, stelde de bewindsvrouw. De nieuwe dienst van de RMU kan deze functie volgens haar eveneens vervullen. „Het leed wegnemen zal niet lukken, maar we kunnen het wel verlichten.”