Renault Austral 130 Techno prima gezinsauto
Vrijwel ieder automerk heeft een of meer SUV’s in het programma. Dat is wat de consument dicteert. De nieuwste telg van Renault is de Austral. De opvolger van de Kadjar is nauwelijks gegroeid, maar oogt stoer door de hoekige vormen.
Achter het groot uitgevallen nieuwe logo zit een aansprekende carrosserievorm met verfijnde details. Tegelijk is de Austral zo neutraal dat er zomaar een andere merknaam op kan worden gezet. De zilverkleurige omlijsting van de zijruiten vormt een aangenaam accent op de hooggesloten zijkant. C-vormige koplampen en achterlichten sieren voor- en achterzijde en zijn wel typisch Renault.
De 4,51 meter lange SUV beschikt over een ruim bemeten interieur waarin vier tot vijf personen genoeg plaats hebben. Daarnaast kunnen de gebruikers minimaal 487 liter aan bagage meenemen. De ruimte groeit tot maximaal 1525 liter als de bank wordt neergeklapt. Ook onder de vloer zitten nog wat opbergvakken.
In het interieur trekt het volledig digitale dashboard de aandacht. Het is helemaal overgenomen uit de volledig elektrische Mégane. Vanaf het tweede uitrustingsniveau zit er in het midden een tabletformaat scherm voor navigatie, audio en diverse voertuigfuncties. Alles werkt op basis van Google en daarom is de gemiddelde gebruiker er snel in thuis. Op het gebied van materialen en afwerking zet Renault de Austral duidelijk hoger neer dan zijn voorganger.
Ongeacht de gekozen versie huist er onder de motorkap een 1,2 liter driecilinder turbo, een volledig nieuwe machine. In de 130 pk basisversie gaat het om een mild hybrid. Startmotor en dynamo zijn één, winnen energie terug en ondersteunen de verbrandingsmotor. Het vermogen is gezien het gewicht van net geen 1400 kg voldoende voor redelijke prestaties. De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. De behoorlijk grote wielen en de afstemming van het onderstel zorgen voor een prima comfort, waardoor de Austral voor tal van gezinstaken kan worden ingezet.