Rechter akkoord met nieuw wijnetiket van AH
Albert Heijn hoeft het nieuwe etiket voor de wijnflessen van het merk J.A. Vigneau niet te veranderen. Het etiket wijkt voldoende af van de plakker op de flessen van J.P. Chenet. Dat heeft de rechtbank in Den Haag vrijdag bepaald in een kort geding dat was aangespannen door de supermarktketen.
De uitspraak van de rechter vormt een nieuw hoofdstuk in de twist tussen Albert Heijn en het Franse wijnhuis Les Grands Chais de France, de producent van Chenet. Het conflict laaide eind vorig jaar op. Toen de Fransen hun prijs flink verhoogden, besloot AH een eigen wijnfles te introduceren onder het Vigneau–merk. In december bepaalde de rechter echter dat de AH–flessen te veel leken op die van J.P. Chenet. Het supermarktbedrijf kreeg drie weken de tijd om het afgekeurde etiket te veranderen.
Een nieuw etiket zag het levenslicht. Uit voorzorg legde Albert Heijn die nieuwe vondst voor aan de Franse wijnproducent, die niet akkoord ging. „Vervolgens hebben we de rechter laten toetsen of het nieuwe etiket voldoende afwijkt van het Chenet–etiket, wat zo is", vatte een AH–woordvoerster de uitspraak van vrijdag samen.
Het merkenbureau Shield Mark stelde in een reactie dat deze uitspraak weer eens laat zien hoe subtiel het er in merkenkwesties aan toe kan gaan. „Verplaatsing van een enkel streepje of wijziging van een kleurtje kan het verschil al maken", zei directeur Bas Kist.
Volgens Kist is het logisch dat Albert Heijn heeft geprobeerd zijn Vigneau–etiket zo veel mogelijk te laten lijken op de plakker van Chenet. „Toen ze vorig jaar de Chenet–wijn de deur uitdeden, moesten ze hun klanten een lekkere wijn als alternatief bieden. En zo’n fles moet dan wel opvallen in het schap." Dat AH niet koos voor een geheel ander etiket, heeft volgens Kist te maken met de supermarktoorlog. „Ik denk dat AH graag in de buurt van de uitstraling van de A–merken blijft."