FrieslandCampina profiteert van horeca, consument koopt minder
Zuivelconcern FrieslandCampina heeft afgelopen jaar meer omzet en winst behaald. Vooral de leveringen aan de horeca, die fors toenamen nu er nauwelijks coronabeperkingen meer waren, droegen daaraan bij. Daar stond tegenover dat de consumententak niet alle extra kosten kon doorberekenen in de prijs. Ook liepen daar de verkochte volumes terug doordat consumenten de hand op de knip hielden.
Maar tegelijkertijd ging ook de prijs omhoog die melkveehouders kregen voor hun melk. De leden van FrieslandCampina kregen bij elkaar ruim 5,4 miljard euro uitbetaald voor de door hun geleverde melk en dat is een record, meldt het zuivelbedrijf.
Verder kwam FrieslandCampina ook met veganistische producten op de markt, zoals bijvoorbeeld plantaardige Chocomel. Ook van Friesche Vlag zijn er enkele plantaardige varianten geïntroduceerd.
De omzet van het bedrijf ging met ruim 22 procent omhoog tot 14,1 miljard euro. De nettowinst kwam op 292 miljoen euro uit en dat was zo’n 70 procent meer dan in 2021.
Voor dit jaar verwacht FrieslandCampina een moeizame markt met dalende melkprijzen, wat de winstgevendheid aantast. Maar ook de gedaalde koopkracht bij consumenten zal zich verder laten voelen. Het grootste deel van 2023 zal FrieslandCampina met een nieuwe topbestuurder meemaken. De huidige topman Hein Schumacher vertrekt in april om topman van levensmiddelenconcern Unilever te worden.