Binnenland

Kans op veel slachtoffers bij vliegramp Schiphol

Als een vliegtuig in de buurt van Schiphol neerstort, is de kans dat daarbij veel slachtoffers vallen, ten opzichte van 1990 verdubbeld. Dat heeft te maken met de vele nieuwe kantoren en bedrijventerreinen rond de luchthaven. Dat staat in een rapport dat staatssecretaris Van Geel (Milieu) binnenkort naar de Tweede Kamer stuurt.

Binnenlandredactie
14 January 2005 11:51Gewijzigd op 14 November 2020 02:06

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) hebben in opdracht van Van Geel naar het zogenoemde groepsrisico rond Schiphol gekeken. Dat is de kans dat er bij een vliegtuigongeluk in een gebied van 56 bij 56 kilometer rond de luchthaven meerdere dodelijke slachtoffers vallen. De kans dat een vliegtuig neerstort, is overigens gelijk gebleven.

In slechts een klein aantal gebieden rond Schiphol is de kans op veel slachtoffers daadwerkelijk toegenomen, staat in het rapport. Het groepsrisico is op de meeste plaatsen erg klein.

De Luchtvaartwet, die in 2001 is aangenomen, bepaalt dat het groepsrisico dit jaar niet hoger mag zijn dan in 1990. De Tweede Kamer nam toen een dergelijk amendement van PvdA-kamerlid Van Gijzel aan. De aanleiding voor deze strenge norm was de Bijlmerramp in 1992. Dat ongeval kostte aan 43 mensen het leven.

Van Geel heeft eind 2003 in de Tweede Kamer al gezegd dat het risico op zware ongelukken rond Schiphol is toegenomen. Ook Schiphol zelf heeft toegegeven dat bij een ramp veel dodelijke slachtoffers kunnen vallen.

Milieudefensie verloor in december 2003 een kort geding tegen de staatssecretaris. De milieuorganisatie eiste dat Van Geel met een wettelijke veiligheidsnorm voor Schiphol komt die de kans op een vliegramp tot het niveau van 1990 reduceert.

Volgens Van Geel was de 1990-norm „niet realistisch en iedereen had dat kunnen weten.”

Van Geel benadrukt dat het niet onveilig is rond Schiphol, maar dat de kans op een groot ongeluk momenteel wel groter is dan dertien jaar geleden. Er is meer bebouwing rond de luchthaven en er wordt meer gevlogen. Om het risico terug te brengen tot het niveau van 1990 zou het aantal vluchten moeten worden gehalveerd of zou de bebouwing die sinds die tijd is gerealiseerd, moeten worden gesloopt. Dat gaat om 150.000 huizen of het terugbrengen van het aantal vluchten op Schiphol naar 200.000 per jaar. Beide opties zijn voor de bewindsman onbespreekbaar.

Om zo veel mogelijk aan de luchtvaartwet te kunnen voldoen wil Van Geel per regio een verschillende veiligheidsnorm instellen. Verder zal de bewindsman de nieuwbouw van omliggende gemeenten aan banden leggen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer