Winst Unilever kwart hoger, mede door prijsstijgingen
Levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern Unilever heeft afgelopen jaar de winst met een kwart zien stijgen. Het bedrijf achter merken als Knorr, Dove-zeep en Magnum-ijsjes verkocht voor meer geld aan producten, maar verhoogde dan ook de prijzen. Daarnaast probeerde het de kosten te verlagen.
De omzet van Unilever ging met 14,5 procent omhoog tot ruim 60 miljard euro. Deels kwam dat door gunstige wisselkoersen. Maar ook prijsstijgingen speelden dus een rol. Die leverden een omzetgroei van 11,3 procent op. Door de hogere prijzen verkocht Unilever wel minder producten. Het volume daalde met 2,1 procent.
De winst kwam uit op 8,3 miljard euro, een toename van 24,9 procent. Zelf kijkt Unilever liever naar de onderliggende winst, waar allerlei externe effecten als eenmalige posten niet in zijn opgenomen. Die ging 0,5 procent omhoog, naar 9,7 miljard euro.
Unilever geeft aan dat de grondstofprijzen naar verwachting nog meer zullen stijgen in de eerste helft van dit jaar en ook de eigen prijzen verder te blijven verhogen. Maar de onderneming voorziet ook dat klanten daardoor minder Unilever-producten zullen kopen.
Pas als de prijzen minder hard stijgen komen de verkoopvolumes er weer bovenop, aldus het concern. Of mensen weer meer producten van Unilever gaan kopen in de tweede helft van het jaar durft het bedrijf nog niet te zeggen.