RTL schrapt 500 Duitse banen en verkoopt deel Duitse tijdschriften
Het Duitse mediaconcern RTL Group gaat vijfhonderd banen schrappen en meer dan twintig tijdschriften in Duitsland afstoten. De dochteronderneming van de Duitse uitgever Bertelsmann reageert daarmee op het snel veranderende medialandschap en de moeilijke macro-economische omstandigheden.
Het tijdschriftensegment staat al enkele jaren onder druk door de opkomst van digitale media. De energiecrisis en de stijgende kosten van onder meer papier hebben de economische situatie van de sector verder verslechterd.
Het merendeel van de vijfhonderd banen zal wordt geschrapt op de hoofdvestiging in Hamburg, verklaarde het bedrijf in een persbericht. Daarbij gaat het vooral om administratieve functies. Het banenverlies zal ook geleidelijk plaatsvinden en zal tegen eind 2025 worden afgerond.
Ook verdwijnen er ongeveer tweehonderd banen die als gevolg van de geplande verkoop van tijdschriften zullen worden overgedragen aan nieuwe eigenaren. Met het verlies van in totaal zo’n zevenhonderd arbeidsplaatsen zou dat meer dan een op de drie van de 1900 voltijdbanen in het tijdschriftensegment van RTL betreffen. Bij RTL Group werken momenteel in totaal 7500 mensen in Duitsland.
RTL zal uiteindelijk slechts een tiental tijdschriften behouden, die volgens het bedrijf goed zijn voor ongeveer 70 procent van de omzet. Die titels zijn in het bezit van dochterondernemingen, zoals de uitgeverij Grüner + Jahr, die in 2021 werd overgenomen van moederbedrijf Bertelsmann.
De Duitse versies van de bladen GEO, Gala en Capital blijven behouden, evenals het Duitse vrouwenblad Brigitte en het nieuwsweekblad Stern. De rest van de titels, zo’n 23, zullen worden „verkocht of stopgezet”, aldus het bedrijf. Daarnaast wil RTL tot 2025 zo’n 80 miljoen euro investeren in de verdere digitalisering van de tijdschriften die in de portefeuille blijven.